40-vuotias Finlandia-palkinto teki jokaisesta suomalaisesta kirjallisuusvaikuttajan

Suomen Kirjasäätiö halusi tehdä 40-vuotiaasta Finlandia-palkinnosta koko kansan puheenaiheen. Kaikkien aikojen Finlandia -äänestys keräsi 22 000 ääntä ja poiki nelisenkymmentä mediaosumaa – sekä innosti kustantajat ottamaan uusintapainoksia vanhoista Finlandia-klassikoistaan. Kirjasäätiö jakoi Finlandia-palkinnon jo 40. kerran vuonna 2023. Miten juhlavuosi näkyi, hallituksen puheenjohtaja Mari Koli? Kiinnostus Finlandia-palkintoa kohtaan oli vähentynyt viime vuosina ja koimme Kirjasäätiön hallituksessa […]

Palkittu lehtiuudistus käänsi mittarit kaakkoon

Asuntosäätiö päätti laittaa asukaslehtensä Kotimaiseman uuteen uskoon ja samalla nostaa laadukkaat sisällöt kaiken viestinnän ja markkinoinnin ytimeen. Nyt mittarit näyttävät, että valinta oli oikea. Millainen on sisältöjen rooli Asuntosäätiön viestinnässä ja markkinoinnissa, viestintä- ja henkilöstöjohtaja Johanna Otranen? Laadukkaat sisällöt ovat kaiken tekemisemme ytimessä, kaikki viestintämme ja markkinointimme versoo Kotimaisema-asukaslehdestämme. Ketkä osaisivat paremmin kertoa asumisoikeusasumisesta kuin […]

Aidot tarinat oikeassa ympäristössä houkuttelevat osaajia Kokkolaan

Kokkola Industrial Park on Pohjois-Euroopan suurin kemian- ja metallienjalostusteollisuuden ekosysteemi, jonka yhteenlaskettu viennin arvo vuonna 2022 oli 1,5 miljardia euroa. Seuraavien viiden vuoden aikana alueen yritykset tarvitsevat 1 600 uutta työntekijää. Heitä houkuteltiin Kokkolaan Kemia-lehteen räätälöidyllä ilmoitusliitteellä. Millainen rooli markkinoinnilla ja viestinnällä on toiminnassanne, Kokkolan Suurteollisuusalueyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Johanna Hylkilä? KIPiä vastaavaa yrityskeskittymää ei Suomesta […]

IPR made easy

Aineettomat oikeudet – Intellectual Property Rights – koetaan monessa yrityksessä vaikeaselkoisiksi ja monimutkaisiksi. Siksi ne jäävät usein retuperälle. Kansainvälisesti toimivan Kolsterin markkinoinnin tavoite onkin tehdä IPR:stä helposti lähestyttävää ja näyttää koko toimialalle suuntaa. Keinoiksi Kolster on valinnut pitkäjänteisen sisältömarkkinoinnin ja mediaviestinnän. Kolster on kansainvälisesti toimiva IPR-alan asiantuntijayritys. Millaista roolia markkinointi liiketoiminnassanne näyttelee, markkinointipäällikkö Niko Havupalo? […]

Satavuotiaan uusi elämä sai apurahan hakijat liikkeelle suurin joukoin

Kun 100-vuotias Ammattienedistämissäätiö AEL uudistui koulutusta tarjoavasta oppilaitoksesta yleishyödylliseksi apurahasäätiöksi, tarvittiin ravistelevaa brändiuudistusta sekä johdonmukaista markkinointia ja viestintää. Uusi ilme, juhlaseminaari ja kohderyhmää puhuttelevat sisällöt toivat jo ensimmäiselle apurahakierrokselle 145 hakemusta. AEL on uudistunut aikuiskoulutusta järjestävästä oppilaitoksesta apurahasäätiöksi, joka edistää suomalaisen yhteiskunnan kilpailukykyä. Mitä tämä merkitsi brändille, joka oli juuri täyttämässä sata vuotta, AEL:n projektijohtaja […]

Markkinointi maustaa huipputason ravintolaelämyksen

https://eracontent.fi/wp-content/uploads/Olo-hero.mp4https://eracontent.fi/wp-content/uploads/Olo-hero-mob.mp4 Kilpailu ravintola-asiakkaista on kiivasta, ja valinnanvara kasvaa koko ajan. Siksi persoonallisista huippuravintoloistaan tunnettu Olo Collection rakentaa brändejä, joihin voi rakastua. Pitkäjänteisen brändityön rinnalla markkinoinnin tehtävä on täyttää varauskirjat päivästä toiseen – ja pysyä mukana hektisen bisneksen kaikissa käänteissä. Olo Collection on laadukkaan ruokafilosofian ympärille kasvanut huippuravintoloiden ryhmä. Mitä seitsemän persoonallisen ravintolan kokonaisuus edellyttää markkinoinnilta, toimitusjohtaja […]

Pitkäjänteinen markkinointi vie kasvuritystä kohti isoja tavoitteita

Taina Steiner ja Anu Kivelä perustivat Medantan tehdäkseen maailman parhaita työvaatteita. Laadun, vastuullisuuden ja omien innovaatioiden rinnalla pitkäjänteisellä markkinoinnilla on ollut iso merkitys yrityksen vahvassa kasvussa. Mikä rooli markkinointiviestinnällä on ollut yrityksenne kehityksessä, Medantan yrittäjä ja tuotantojohtaja Taina Steiner? Perustaessamme Medantan Anu Kivelän kanssa vuonna 2008 lähdimme kehittämään maailman parhaita työvaatteita. Markkinoinnin tavoitteeksi asetimme nousun […]

Saavutettavuus avaimet käteen -palveluna

EU:n saavutettavuusdirektiivi edellyttää kaikkien julkisten organisaatioiden tekstittävän verkkosivuillaan tallenteena olevat video- ja audiosisällöt. Työ- ja elinkeinotoimiston TE-live-lähetykset tuovat yhteen työnhakijat ja työnantajat. Era Content hoitaa keskitetysti näiden tallenteiden tekstitykset kaikille viidelletoista TE-palvelualueelle. Mistä TE-livelähetyksissä on kyse, TE-liven valtakunnallisen tiimin johtava asiantuntija Sampsa Halmesaari? Aloimme kehittää livelähetyksiä vuonna 2016, koska meistä oli tärkeää tuoda yhteen sekä […]

Iso asenne viestinnässä luo parasta mainetta

https://eracontent.fi/wp-content/uploads/A-Insinoorit-hero.mp4https://eracontent.fi/wp-content/uploads/A-Insinoorit-hero-mobiili.mp4 A-Insinöörit nimettiin kesällä 2021 alan hyvämaineisimmaksi yritykseksi. Konsulttitalon viestinnässä vannotaankin aktiivisen, rohkean ja ketterän ulkoisen viestinnän nimeen. Nopeasti kasvavassa, monipuolisessa asiantuntijayhteisössä erilaisia viestintätarpeita riittää ja luotettavien kumppaneiden rooli korostuu. Millaiset tavoitteet viestinnällänne on, A-Insinöörien viestintäjohtaja Silja Sarkamo? Meillä on kaksi isoa tavoitetta: yrityksemme tunnettuuden rakentaminen sekä rikkaan, syvän ja hyvin moninaisen substanssiosaamisemme ja asiantuntijuutemme […]

Tärkeintä yhdessä työskentelyssä on ilo

Kun Erillisverkot kasvoi ja kehittyi, sen brändi putosi vähitellen kelkasta – ja sama uhkasi asiakaskokemusta. Niinpä viranomaisia ja huoltovarmuuskriittisiä toimijoita palveleva valtion erityistehtäväyhtiö päätti pistää lupauksensa, äänensä ja palvelukuvauksensa kuntoon. Lopputuloksesta välittyy paitsi tiivis tiimityö, myös myönteinen asenne. Erillisverkot on valtion erityistehtäväyhtiö, joka palvelee ensisijaisesti viranomaisia ja muita turvallisuustoimijoita. Miksi halusitte panostaa brändinne uudistamiseen, viestintäjohtaja […]

Virtaa uudesta ilmeestä ja verkkosivustosta

https://eracontent.fi/wp-content/uploads/stk_referenssi-2.mp4 Sähköteknisen Kaupan Liitossa työt sujuvat tehokkaasti, ja digikanavista saadaan hyödyllistä analytiikkaa. Aiemman järjestelmäviidakon sijasta kahden verkkosivuston päivittäminen, CRM:n ylläpito ja uutiskirjeiden lähettäminen tapahtuvat nimittäin nyt kaikki Hubspotilla. Digi-infran rinnalla uudistui myös liiton visuaalinen ilme. Miksi päätitte uudistaa Sähköteknisen Kaupan Liiton verkkosivuston, toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen? Kun aloitin STK:n toimitusjohtajana vuoden 2021 alussa, oli selvää, että […]

Natiivikampanjalla 54 prosentin loikka myyntiin

Natiivimainonta oli japanilaiselle kynävalmistaja Pilotille täysin uusi aluevaltaus Suomessa. Maajohtaja Pia Häkkinen lähti kuitenkin ennakkoluulottomasti kokeilemaan uutta yhdessä Eran kanssa. Bujoilevan Emman ja muiden Frixion-kynien käyttäjien tarinat keräsivät Iltalehdessä yli 100 000 lukukertaa. Mitä tavoittelitte natiivikampanjalla ja kuinka se toteutettiin, pilotin Suomen maajohtaja Pia Häkkinen? Kampanjamme tavoitteet olivat kristallinkirkkaat: lisätä Pilotin tunnettuutta ja tavoittaa FriXion-kyniemme tuoteperheen […]

Sisältömarkkinointi tuo liikennettä, liidejä ja asiakkuuksia

Verkko- ja puhepalveluita yrityksille tarjoava S1 Networks kisaa asiakkaista isojen operaattorien kanssa. Vuonna 2011 perustetun yrityksen asiakasmäärä kasvaa jatkuvasti, ja liidigeneraattorina hyrräävät hyödylliset sisällöt ja jatkuvasti kehittyvä verkkosivusto. Miksi S1 Networkissa päätettiin satsata sisältömarkkinointiin, myyntijohtaja Mika Baggström? Kaupankäynti on muuttunut muutamassa vuodessa ihan kokonaan. Meiltä ei enää kysytä referenssejä, vaan uudet asiakkaat tutustuvat ensin verkkosivuihimme. […]

Puhutteleva viestintästrategia erottaa muiden joukosta

Loiste Energia haluaa puhutella ihmisiä, kertoa selkokielellä energia-asioista ja olla mukana asiakkaiden arjessa. Viestintästrategia on vahvistanut energiayhtiön omaa ääntä, muuttanut toimintatapoja ja tuonut laajaa medianäkyvyyttä. Mitkä ovat viestintänne tavoitteet, Loiste Energian liiketoimintajohtaja Ulla Leppä? Haluamme viestinnällä muuttaa mielikuvia Loisteesta ja koko energia-alasta. Toivomme ihmisten huomaavan, kuinka innovatiivinen energiatalo me olemme. Ja kuinka pienillä, ihmisten kokoisilla […]

Tarinallisuudesta voimaa videokerrontaan

https://eracontent.fi/wp-content/uploads/Cramo-From-start-to-finish-erilaiset-jenkkifutistreenit_1080p.mp4https://eracontent.fi/wp-content/uploads/Cramo_1-1.mp4 360-käynti työmaalla, tankotanssia kurottajan nokassa ja stunttihyppy motocross-pyörällä. Cramo haluaa olla digitaalisuudessa alansa edelläkävijä kaikilla rintamilla. Siksi rakennuskoneita ja työmaapalveluita vuokraava yritys panostaa videokerrontaan, jossa yhdistyvät tarina ja tunne. Mitä tavoittelette videokerronnalla, Cramon Digital Marketing Specialist Sari Lindfors? Meillä on luovuutta ja kyky palvella asiakkaidemme kaikenlaisia tarpeita, ja tätä viestiä haluamme välittää uusilla kiinnostavilla tavoilla myös työmaiden ulkopuolella. […]

Brändi rakentui koko henkilöstön voimin

Kauno- ja tietokirjallisuutta julkaiseva Bazar Kustannus kaipasi apua brändinsä kirkastamiseen. Eran johdolla kustantamon tulevaisuuden ydin rakennettiin uusiksi koko henkilöstön voimin. Työpajatyöskentelyn lisäksi Era toteutti asiakkaille suunnatun kyselyn. Miksi ryhdyitte brändityöhön, Bazarin johtaja Markus Lähdesniemi? Teimme uutta strategiaa keväällä 2018, ja yhdeksi tärkeimmistä kehityskohteistamme nousi brändimme kirkastus. Halusimme kertoa sidosryhmille ja kuluttajille, millainen on vuoden 2018 […]

Karkkimyytinmurtajat ja muita makeita tarinoita

Fazer Makeisilla on pitkä historia ja liuta legendaarisia tuotteita. Niihin liittyvä arvokas ja kiehtova karkkitrivia jäi kuitenkin pitkään huomaamatta. Nyt karkkihistoria leviää digitaalisessa muodossa kaikkien huulille. Mitä tavoittelette sisältömarkkinoinnilla, Fazer Makeisten Senior Digital Manager Matti Markkola? Haluamme, että kuluttaja viettää aikaa Fazer Makeisten parissa muutenkin kuin ostamalla ja nauttimalla tuotteitamme. Meillä on valtavasti ainutlaatuisia tarinoita, joihin […]

Sauli-tauluilla median valokeilaan

Lemmikkien ja luontoaiheiden lisäksi suomalaiset teettävät seinilleen Sauli Niinistö -tauluja ja jopa tilaavat tasavallan presidentin kuvalla varustettuja palapelejä. Tämä tehdaskierroksella paljastunut ilmiö poiki ifolorille laajan medianäkyvyyden aina ulkomaita myöden. Mitä tavoitteita olette asettaneet mediaviestinnällenne, ifolorin markkinointipäällikkö Päivi Pietarinen? Olemme kuva-alan markkinajohtaja, ja haluamme nousta ykköseksi myös alan asiantuntijana. Aloimme panostaa tähän tavoitteeseen vuoden 2018 alussa, jolloin laajensimme yhteistyötämme Eran kanssa […]

Digisiirtymä toi sisältöihin reagointinopeutta, vuorovaikutusta ja asiakaslähtöisyyttä

Rohkea siirtymä painetusta sidosryhmälehdestä monikanavaisiin digisisältöihin toi Senaatti-kiinteistöjen viestintään ja markkinointiin toivottua asiakaslähtöisyyttä ja reagointinopeutta. Nyt sisällöissä nousevat esiin Senaatin ainutlaatuinen erityisosaaminen ja kohderyhmiä kiinnostavat näkökulmat. Miksi päätitte panostaa sisältömarkkinointiin ja digitaalisiin kanaviin, Senaatti-kiinteistöjen viestintäpäällikkö Outi Tarkka? Emme aikaisemmin olleet digitaalisissa kanavissa vahvasti läsnä, eikä hidasliikkeinen painettu lehtemme pystynyt reagoimaan ajankohtaisiin ilmiöihin tarpeeksi nopeasti. Era […]

Brändityöllä pintaa syvemmälle

Eran brändityö pitkän linjan perheyhtiö Kolsterin kanssa selkeytti yhtiön brändiä ja antoi henkilöstölle ahaa-elämyksiä brändin todellisesta syvyydestä ja merkityksestä. Mitä Kolster tavoitteli brändityöllä, myynti- ja markkinointijohtaja Juhana Hietala? Lähivuosien tavoitteemme on kasvaa ja kehittyä merkittäväksi kansainväliseksi IPR-toimistoksi. Meillä on paljon asiantuntemusta ja osaamista, mutta se pitää saada paremmin ja rohkeammin esille. Vaikka brändimme ja logomme […]

Aallon kampus nousi näkyväksi

Aalto-yliopiston kampuksella Otaniemessä tapahtuu ja paljon. Nyt positiivinen pöhinä näkyy ja kuuluu Aallon kanavissa, eikä Otaniemeen saapuva voi olla huomaamatta, mihin hän on tullut. Miksi halusitte lähteä rakentamaan kampukselle brändiä ja omaa viestintää, Aalto-yliopiston viestintäpäällikkö Anu Salmi-Savilampi? Kampuksen kehittäminen kansainvälisesti houkuttelevaksi innovaatiohubiksi on Aalto-yliopistolle keskeisen tärkeä hanke, joka on juuri nyt mielenkiintoisessa ja vauhdikkaassa vaiheessa. […]