Kolster-referenssi-1200x900-1

IPR made easy

Aineettomat oikeudet – Intellectual Property Rights – koetaan monessa yrityksessä vaikeaselkoisiksi ja monimutkaisiksi. Siksi ne jäävät usein retuperälle. Kansainvälisesti toimivan Kolsterin markkinoinnin tavoite onkin tehdä IPR:stä helposti lähestyttävää ja näyttää koko toimialalle suuntaa. Keinoiksi Kolster on valinnut pitkäjänteisen sisältömarkkinoinnin ja mediaviestinnän.

Kolster on kansainvälisesti toimiva IPR-alan asiantuntijayritys. Millaista roolia markkinointi liiketoiminnassanne näyttelee, markkinointipäällikkö Niko Havupalo?

IPR-ala ei ole toimialana erityisen nopealiikkeinen, sillä yrityksen, tuotteen tai brändin suojaaminen on usein pitkän aikavälin prosessi. Meille markkinoinnin tärkein tehtävä onkin ensisijaisesti rakentaa brändimielikuvaamme ja kasvattaa tunnettuuttamme. Haluamme myös uudistaa toimialaamme ja sitä kautta vaikuttaa myös yhteiskunnallisesti.

Tavoitteemme on tehdä IPR:stä helposti lähestyttävää ja nousta ensimmäisenä yrityspäättäjien mieleen, kun heille tulee tarve aineettoman omaisuutensa suojaamiselle. Voisi sanoa, että olemme onnistuneet tehtävässämme, kun pystymme helposti ja ymmärrettävästi kuljettamaan asiakkaitamme IPR:n vesissä niin, että he voivat kokea olevansa hyvissä käsissä, vaikka eivät olisi perehtyneet alaan. Kun asiat ovat selkeitä, on myös helpompi tehdä ostopäätöksiä.

Mitä markkinoinnin ja viestinnän keinoja hyödynnätte?

Suomi on pullollaan yrityksiä ja yrittäjiä, joilla on IPR-tarpeita, mutta ei välttämättä vielä edes tietoa niiden olemassaolosta. On hämmentävää, miten moni yritys luottaa brändinsä suojaamisessa kapeasti toiminimen suojaan. Samaan aikaan tavaramerkki on kuitenkin kattava ja yllättävän edullinen suojamuoto yrityksen brändille. Tätä taustaa vasten haluamme kasvattaa yrityskentän yleistä IPR-tietoutta. Tässä hyviä välineitä ovat erilaiset sisältömarkkinoinnin ratkaisut, kuten blogitekstit, asiantuntija-artikkelit ja webinaarit.

Myös mediaviestintä on isossa roolissa tavoitteidemme toteuttamisessa. Lähetämme tiedotteita, kontaktoimme medioita ja hahmottelemme niille kiinnostavia näkökulmia IPR:n maailmaan. Hyvä esimerkki on suomalaisen näyttelijän ja alusvaateyhtiön kiista, jossa avasimme Helsingin Sanomille tapauksen useita poikkeuksellisia näkökulmia. Toimittajat ovat myös alkaneet seurata sisältöjämme, mikä on yksi tärkeä onnistumisen indikaattori.

Kerro jostain tuoreesta markkinoinnin teostanne.

Brändi ei ole staattinen asia. Brändi on aina matkalla jonnekin, halusi sitä tai ei. Siksi päivitimme juuri nettisivujemme visuaalisen ilmeen yhdessä Eran kanssa. Olisimme voineet pyrkiä mallintamaan alan suurimpia kansainvälisiä toimijoita, mutta sen sijaan haimme inspiraatiota uuteen ilmeeseemme esimerkiksi kuluttajabrändeiltä. Visuaalisen ilmeen päivityksen ohjenuorana oli ajatus evoluutiosta, ei revoluutiosta. Tällä metodilla saavutimme haluamamme kustannustehokkaasti.

Miten mittaatte markkinointinne tuloksia?

Seuraamme jatkuvasti sivustoliikennettä, webinaarien osallistujamääriä ja myynnin liidejä, ja etsimme jatkuvasti uusia tapoja saavuttaa parempia tuloksia. Myös mediaosumien suhteen meillä on tavoitteet, jotka linjaavat tekemistä.

Mittaamisen rinnalla on myös tärkeää uskoa omaan toiminnan vaikuttavuuteen, sillä asiakashankinta on alallamme pitkän aikavälin työtä. Sisällöt tai markkinointikampanjat voivat kantaa hedelmää asiakkuuksien muodossa vasta vuosien päästä. En usko poukkoiluun ja satunnaisuuteen. Siksi korostan aina pitkän aikavälin tekemisen merkityksellisyyttä.

Millaista on tehdä töitä eralaisten kanssa?

Työskentelyssä Eran kanssa tärkeintä on strateginen ulottuvuus, näkemyksellisyys ja pitkän aikavälin kumppanuus. Tarvitsen sparrikumppania ja sitä Era minulle on. Toimiva strateginen kokonaiskuva on minulle paljon arvokkaampi asia kuin yksittäisten sisältöjen tuottaminen. Kaiken yhteisen kehittämisen ja tekemisen keskellä saattaa hetkittäin unohtua, että olemme kaksi eri yritystä. Erassa ymmärretään, että Kolsterin menestys on myös heidän menestyksensä.

Sisältöjohtaja Mikko Viljanen:

Jämeräpartaisesta miehestä hetekan historiaan

Kerroimme vuonna 2019 Rudolf Kolsterista, jämeräpartaisesta miehestä, jonka perustama yritys täyttää pian 150 vuotta. Tarina myyttisestä hahmosta poiki yhden monista onnistuneista kampanjoista pitkäjänteisessä kumppanuudessamme.

IPR voi kuulostaa monimutkaiselta pykäläviidakolta oikeuksineen ja suojineen, mutta vaikuttaa arkeen konkreettisesti. Kiinnostavia, asiantuntevia ja hyödyllisiä sisältöjä on syntynyt niin Hetekan historiasta, iLOQ-lukituksista kuin Rapalan uistimistakin.

On hienoa, että Kolster uskoo markkinoinnissa pitkäjänteisyyteen. Yhteistyömme tuloksista kertoo parhaiten ehkä se, että 70 prosenttia Kolsterin asiakkuuksista tulee inboundina eli asiakkaiden yhteydenotoista.