Iso asenne viestinnässä luo parasta mainetta

A-Insinöörit nimettiin kesällä 2021 alan hyvämaineisimmaksi yritykseksi. Konsulttitalon viestinnässä vannotaankin aktiivisen, rohkean ja ketterän ulkoisen viestinnän nimeen. Nopeasti kasvavassa, monipuolisessa asiantuntijayhteisössä erilaisia viestintätarpeita riittää ja luotettavien kumppaneiden rooli korostuu.

Millaiset tavoitteet viestinnällänne on, A-Insinöörien viestintäjohtaja Silja Sarkamo?

Meillä on kaksi isoa tavoitetta: yrityksemme tunnettuuden rakentaminen sekä rikkaan, syvän ja hyvin moninaisen substanssiosaamisemme ja asiantuntijuutemme näkyväksi tekeminen.

Olemme valtakunnallinen rakennus- ja kiinteistöalan konsulttitalo, mutta emme kuitenkaan ole aivan alan suurimpien joukossa. Suunnittelu- ja konsultointityöt pohjautuvat pitkälti vankkoihin asiakassuhteisiin, ja jos nimeämme ei tunneta, puoleemme ei osata kääntyä tarjouspyyntöjen kanssa. Olemme tamperelaislähtöinen yritys ja hyvinkin tunnettu ja hyvämaineinen siellä, mutta esimerkiksi pääkaupunkiseudulla meillä on tunnettuuden kanssa edelleen tekemistä.

Toinen tärkeä tavoitteemme on kertoa ulospäin asiantuntijuudestamme. Meillä on yli 900 osaajaa, joilla on hyvin spesifiä osaamista ja myös tohtoritasoista asiantuntijuutta rakentamisen ilmastovaikutuksista pilvenpiirtäjien suunnitteluun. Insinöörit eivät ole kovin hyviä kehumaan itseään ja osaamistaan. Viestintää tarvitaan työkaluksi ja tulkiksi.

A-Insinöörien Kesärekryn sosiaalisen median sisältöjä.

Era Pilot luku 1

Kesällä 2021 julkaistun mainetutkimuksen mukaan A-Insinöörien työnantajakuva on suuren yleisön silmissä paras kaikista rakennus- ja suunnittelualan yrityksistä. Mikä merkitys viestinnällä on ollut sen rakentamisessa?

Olemme onnistuneet lisäämään läpinäkyvyyttä muun muassa tekemällä aktiivista mediatyötä ja tarttumalla rohkeasti hyviin ideoihin ja pienempiinkin, työn arjessa tapahtuviin asioihin. Viestinnässä on tärkeää pysyä lähellä liiketoimintaa ja olla asiantuntijoiden iholla.

Hyvän maineemme pohja on tasavertaisessa organisaatiokulttuurissa sekä työntekijöiden sitoutumisessa omaan tekemiseen ja asiakkaiden tavoitteisiin. Meillä on hyvin välitön, tiimien osaamista ja vapautta arvostava johtamiskulttuuri. Viestinnän kautta vahva yrityskulttuuri ja hienot kulttuuriset piirteet on tehty näkyviksi.

Rakennusalan yritykset ovat kehittyneet huimasti viestinnässä ja tekevät hyvää työtä, mutta me olemme ehkä muita paremmin onnistuneet avaamaan sitä, miten asioita tehdään arjessa: millaisissa työyhteisössä, tiimeissä ja yhteistyömalleissa ja millaisin arvoin.

Miten näet viestinnässä kumppanien roolin? Minkälaista osaamista heiltä haluat?

Kumppaneilla on meille erittäin tärkeä merkitys. Viestintätiimeissä tehdään virhe, jos kuvitellaan, että kaikki asiat osataan tehdä itse. Mekään emme osaa emmekä halua tehdä kaikkea itse, vaan luotamme kumppaneihin erityisesti digitaalisessa markkinoinnissa ja erityyppisissä sisällöissä asiakastarinoista mediatiedotteisiin.

Itse odotan kumppaneiltamme monipuolisuutta ja laatua. Kun tehdään jotain, tehdään se hyvin. Me kaikki tiedämme, miten paljon erityyppistä sisältöä jatkuvasti saamme kulutettavaksi. Voimme erottua ja tehdä vaikuttavaa sisältömarkkinointia vain, jos sisältö on niin tasokasta, että se voi kilpailla laatumedioiden kanssa.

Laatu liittyy paitsi itse sisältöön, myös muotoon ja tyyliin. Osaavat sisällöntuottajat tekevät tylsiltäkin tuntuvista asioista hyvän ja kiinnostavan jutun. On osattava hypätä vastaanottajan saappaisiin ja löydettävä oikeat tavat puhutteluun.

Mitä arvostat yhteistyössä Eran kanssa?

A-Insinöörien kasvu, moninaisuus ja tekemisen meininki tuovat haasteita viestinnälle, ja tässä Era on upeasti pystynyt olemaan meille avuksi. Meidän on viestinnällä jatkuvasti pystyttävä tukemaan ja pitämään esillä yrityksemme eri palvelualoja ja osaamisalueita. Haluamme tarttua hyviin ideoihin, ja tämä tekee työstämme hektistä ja dynaamista. Tässä Era on upeasti ja kärsivällisesti toiminut kumppaninamme.  

Arvostan yhteistyössämme ennen muuta laadukkaita, vaikuttavia sisältöjä, mutta yhtä lailla ketteryyttä, kärsivällisyyttä ja joustavuutta – sitä, että asiakkaan tarpeita kunnioitetaan. Eralaiset ovat hienosti jaksaneet tukea tätä meidän aktiivista ja ketterää lennossa tekemisen tyyliä. Koen, että välillemme on muodostunut välitön ja suora kumppanuus ja yhteistyötä tehdään aina myönteisessä hengessä ilman tärkeilyä. Joidenkin kumppanien kanssa olen joskus joutunut miettimään, kuka tässä olikaan asiakas, Eran kanssa en koskaan.

Era Pilot luku 2

Asiakkuusjohtaja Viivu Toikka:

Halu kehittyä vie tekemisen uudelle tasolle

”Yhteistyömme A-Insinöörien kanssa alkoi koronakriisin keskellä keväällä 2020, mikä vaati molemmilta tiimeiltä niin sisäisten kuin yhteisten prosessien hiomista. Tempauduimme nopeasti samalle aaltopituudelle: toimeen kuin toimeen tartutaan välittömästi, asioita saadaan aikaan ripeästi, eikä laadusta tingitä.

Arvostan A-Insinöörien viestintätiimin asennetta – tiimi on pieni, mutta asenne iso. Heillä on aito halu kehittyä ja kehittää sekä viedä tekemistä uudelle tasolle. Heillä on myös rohkeutta etsiä ja kokeilla uusia ratkaisuja.

On ollut upeaa huomata, miten yhteistyömme on syventynyt luottamukselliseksi kumppanuudeksi. Uskallamme rohkeasti haastaa toistemme näkemyksiä tavoitellessamme laadukasta ja vaikuttavaa lopputulosta. Jaamme yhteisen ymmärryksen siitä, mitä jatkuvan muutoksen ja kehittymisen keskellä toimiminen vaatii. Se, mikä toimi eilen, ei välttämättä toimi enää tänään. Uutta testatessa on ihan ok kompastella, mutta samoja virheitä ei enää toisteta.”

Haluatko kuulla lisää?

Eero Anhava

Toimitusjohtaja ja osakas
040 123 4567
eero.anhava@eracontent.fi