Herokuva_AEL_refe2

Satavuotiaan uusi elämä sai apurahan hakijat liikkeelle suurin joukoin

Kun 100-vuotias Ammattienedistämissäätiö AEL uudistui koulutusta tarjoavasta oppilaitoksesta yleishyödylliseksi apurahasäätiöksi, tarvittiin ravistelevaa brändiuudistusta sekä johdonmukaista markkinointia ja viestintää. Uusi ilme, juhlaseminaari ja kohderyhmää puhuttelevat sisällöt toivat jo ensimmäiselle apurahakierrokselle 145 hakemusta.

AEL on uudistunut aikuiskoulutusta järjestävästä oppilaitoksesta apurahasäätiöksi, joka edistää suomalaisen yhteiskunnan kilpailukykyä. Mitä tämä merkitsi brändille, joka oli juuri täyttämässä sata vuotta, AEL:n projektijohtaja Kari Kaihonen?

Itse asiassa mietimme melko pitkään, kannattaako meidän ollenkaan lähteä uudistamaan tunnettua ja arvostettua brändiämme. Tunnettuutemme oli kuitenkin vahvinta toimialoilla, joille tarjosimme koulutusta oppilaitosaikanamme – mahdollisten apurahahakijoiden keskuudessa meitä ei sen sijaan tunnettu lainkaan.

Aiemmat koulutusasiakkaamme ohjasimme vuonna 2020 Ami-säätiön kanssa yhdessä perustettuun Taitotalo-oppilaitokseen. Siksi päätimme, että paras ratkaisu on brändätä AEL kokonaan uudestaan apurahasäätiönä, jolloin sekaannuksen riski pienenee ja saamme näkyvyyttä oikeissa yleisöissä. Se tarkoitti uuden mission ja vision pohtimista, äänemme määrittelemistä sekä visuaalisen ilmeemme läpikotaista uudistamista.

Valmistelitte yhtä aikaa brändiuudistuksen kanssa AEL:n ensimmäistä isoa apurahakierrosta ja 100-vuotisjuhlaseminaaria. Miten saitte palaset loksahtamaan paikoilleen, kun aikaa tämän kaiken tekemiseen oli vain muutama kuukausi?

Aloitimme yhteistyön Eran kanssa tekemällä markkinatutkimuksen, josta saimme arvokasta ymmärrystä apurahakentästä ja sen toimijoista. Vaikka toimintamme ja apurahamme pääpainopisteet tulevat luonnollisesti säätiön säännöistä, markkinatutkimus antoi suuntaviivoja uudelle brändillemme ja tarjosi keihäänkärkiä apurahaviestintään.

Tämän jälkeen aloitimme rinta rinnan brändityön ja viestinnän. Päätimme lanseerata sekä apurahahaun että uuden ilmeemme satavuotisseminaarissa. Viestinnän starttasimme kertaamalla historiamme merkkipaaluja ja mainostamalla tapahtumaa. Uutena apurahatoimijana aloitimme itsestämme kertomisen nollasta, ja siksi tunnettuutta oli hyvä lähteä rakentamaan vaikuttavan historian ja kiinnostavan seminaarin kautta. Heti 100-vuotisjuhlien jälkeen käynnistyi apurahamainonta, joka pyöri toukokuusta elokuulle.

Vuoden 2022 apurahan saajat on nyt valittu, ja jaoitte seitsemälle hankkeelle yhteensä 168 000 euroa. Onnistuitteko tavoitteessanne saada riittävästi kriteerinne täyttäviä apurahahakemuksia?

Tavoitteemme ensimmäistä kierrosta kohtaan oli aika maltillinen – toivoimme varovaisesti noin viittäkymmentä hakemusta. Loppujen lopuksi niitä tuli huimat 145! Koimme, että hakemusten määrä ja niiden hyvä laatu kertoo siitä, että olemme onnistuneet viestinnässä ja tunnettuuden luomisessa aivan uudella toimintakentällä.

Mikä sinulle oli juhlavuoden kohokohta?

Alkukesän juhlaseminaari oli tietenkin hetki, joka jäi mieleen. Seminaari oli tapahtumana onnistunut, mutta ennen kaikkea se toimi konkreettisena virstanpylväänä säätiön syntymiselle ja todellisen apurahatoimintamme alkamiselle. Teknisenä toteutuksena seminaari oli haastava, sillä striimasimme sen suorana myös etäosallistujille. Kaikki toimi kuitenkin hyvin.

Toinen hieno hetki oli, kun saimme uudet verkkosivut julki. Siinä tuli tunne, että nyt olemme oikeasti merkittävä tekijä – saimme ammattimaisen näköiset verkkosivut, jotka toimivat alustana apurahan hakemiselle.

Olen ollut urani aikana mukana useassa nettisivuprojektissa, ja tämä uudistus eteni erinomaisen sujuvasti. Toki asiaa helpotti myös se, että olin itse ainoa yhteyshenkilö säätiön puolelta – päätöksiä pääsi tekemään melkoisen ketterästi. Joka tapauksessa yhteistyö niin Eran kuin sivujen teknisestä toteuttamisesta vastanneen Digiteamin kanssa sujui saumattomasti ja nettisivuista tuli juuri sellaiset kuin halusimmekin. Tässä menestyksen avaimet olivat hyvä suunnitelma, Eran näkemys visuaalisuudesta ja käyttäjälähtöisyydestä sekä toisaalta meidän ymmärryksemme siihen, mitä apurahasivulta vaaditaan.

Mikä rooli markkinointi- ja viestintäkumppanilla on ollut AEL:n uuden elämän ensiaskeleissa?

Meille oli tärkeää saada kaikki palvelut saman katon alta ja nivoa juhlaseminaari olennaiseksi osaksi koko vuoden viestintää sekä uuden brändin ja säätiön lanseeraamista. Era loi jo tarjousvaiheessa niin selkeän ja järjestelmällisen toteutusmallin kaikelle tekemiselle, että käytimme tarjousta sellaisenaan jatkoa suunnitellessamme. Suunnitelma oli uskottava, konkreettinen ja selkeä, ja sitä oli helppoa lähteä toteuttamaan yhdessä.

Markkinatutkimus, brändiuudistus, nettisivu-uudistus, seminaari sekä jatkuva viestintä ja markkinointi nivoutuivat saumattomasti yhteen. Era myös toteutti ja koordinoi kokonaisuutta todella hienosti. Joskus voi olla niin, että asiakas joutuu työntämään projektia eteenpäin, mutta Eran tiimin kanssa homma meni päinvastoin. Koko ajan oli selkeä rytmi, suunnitelma ja aikataulu, josta eralaiset pitivät kiinni. Yhteistyössä parasta ovatkin olleet osaavat, ystävälliset ja proaktiiviset ihmiset, joiden kanssa on ollut helppoa työskennellä.

Miten jatkatte nyt, kun juhlavuoden humu alkaa vähitellen laskeutua?

Tänä vuonna etunamme olivat uutuusarvo sekä 100-vuotisjuhlamme, joiden ympärille iso osa lanseerausta rakentui. Tulevaisuudessa apurahahankkeet ovat viestintämme ydin, ja rahoitettavat hankkeet itsessään tulevat varmasti olemaan mielenkiintoisia ja uutisarvoltaan kiinnostavia. Tämä poikkeuksellinen vuosi oli hyvää pohjatyötä jatkolle: olemme kasvattaneet liidiverkostoamme, saaneet todella paljon hyviä hakemuksia ja sen kautta luoneet tunnettuutta potentiaalisten apurahojen hakijoiden keskuudessa.

asiakkuusjohtaja Kristina Herbert:

Ikimuistoinen synttärivuosi

”On melko ainutlaatuista päästä uudistamaan satavuotias brändi päästä varpaisiin – ja samalla luoda sille täysin uusi elämä! AEL:n historia, joka on vahvasti sidoksissa suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan rakentumiseen, antoi hyvän lähtökohdan miettiä säätiön brändiä seuraaville vuosikymmenille. Tämäkin vaihe AEL:n tarinassa kertoo paljon ajasta: uutta osaamista ja tulevaisuuden haasteisiin vastaavia toimintamalleja syntyy koko ajan erilaisissa organisaatioissa. AEL, joka ennen itse koulutti, alkaa nyt levittää erilaisissa organisaatioissa syntyviä innovaatioita työ- ja elinkeinoelämän tarpeisiin. Se vaatii toimivaa viestintää. Tämä missio inspiroi tiimiämme.

Aikataulu alkuvuoden 2022 aikana oli haastava, mutta realistinen. Resepti onnistumiseen olivat hyvin tehty suunnitelma, selkeä päätöksenteko, tavoitteellinen ja positiivinen yhdessä tekeminen sekä tietysti kyky joustaa silloin, kun siihen oli tarvetta.”

Haluatko kuulla lisää?

Eero Anhava

Toimitusjohtaja ja osakas
040 123 4567
eero.anhava@eracontent.fi