2023-artikkeli-hero-5

Ykköstilaa ihastellessa, kymppiä jo kovasti odotellessa – tällainen oli eranomainen vuotemme 2023

Tänä vuonna Eran mittariin pärähtää pyöreä kymppi. Vaikka juhlatunnelmat ovat jo nousussa, maltamme vielä hetken makustella viime vuoden parhaita paloja numeroiden valossa.

9

Aloitetaan tärkeimmällä eli asiakkaidemme meille antamalla suositteluarvosanalla. Se oli viime vuonna tasan yhdeksän – aivan kuten tavoitteissamme olemme määritelleet. Loka–marraskuussa 2023 tehtyyn asiakaskyselyymme vastasi 46 yhteistyökumppaniamme 32 eri asiakkaaltamme, ja täyden kympin saimme viideltätoista heistä. Kiitos kaikille palautetta antaneille!

1. & 2.

Pysähdyttävää palautetta saimme myös Taloustutkimuksen tekemästä Viestintäalan yritysten imagotutkimuksesta, jossa yhteensä 476 vastaajaa arvioi 51 toimistoa. NPS:mme eli nettosuositteluindeksimme oli 26, eli tutkimuksen paras! Ja yleisarvosanamme oli 8,31 – eli tutkimuksen toiseksi paras! Meitä arvioineet vastaajat nostivat suurimmiksi vahvuuksiksimme asiakkaan liiketoiminnan ymmärtämisen, luotettavuutemme, kykymme kuunnella asiakasta ja ongelmanratkaisukykymme. Tunnistimmeko tästä listasta itsemme? Kyllä!

12

Aloitimme viime vuonna työt kahdentoista uuden asiakkaan kanssa. Atrialle lähdimme rakentamaan ja edistämään koko 3 000 hengen organisaatiota koskevaa Laadun ykkönen -hanketta, Suomen Kirjasäätiölle suunnittelimme ja toteutimme Finlandia-palkinnon 40-vuotisviestinnän, Porvoon kaupungille konseptoimme ihkauuden asukaslehden ja TE-livelle sorvasimme digimarkkinointia työllistymistä edistämään. Valmennusten ja konsultoinnin saralla pohdimme muun muassa kaupungin palvelulupausta ja kuntayhtymän hybridijohtamisen kehittämistä.

1

Meillä aloitti myös yksi aivan uusi tiimi, kun kokosimme viestinnän osaajamme yhteen. Viestinnän töistä – strategisesta suunnittelusta, projekteista, mediaviestinnästä, sisäisestä viestinnästä, vuokra-asiantuntijuuksista ja valmennuksista – on tullut merkittävä osa palvelutarjontaamme. Yhteensä meillä on nyt tiimejä viisi: viestinnän lisäksi sisältö-, digi-, design- ja asiakkuustiimit.

 

+9 %

Viime vuosi ei ollut varsinaista talouden ilotulitusta Suomessa, ja siksi olemme tyytyväisiä liikevaihtomme yhdeksän prosentin kasvuun 2,8 miljoonaan euroon. Myyntiä kasvattivat tietysti uudet asiakkaamme, mutta myös yhteistyön laajeneminen jo tutuissa asiakkuuksissamme esimerkiksi entistä kattavampaan digimarkkinointiin, viestintään tai vuokra-asiantuntijoidemme hyödyntämiseen. Toki talouden alakulo vaikutti tavalla tai toisella monien asiakkaidemme suunnitelmiin, ja silloin muokkasimme yhdessä tekemistämme uuteen malliin.

 

2 000 000

Verottajaa muistimme viime vuoden mittaan lähes miljoonalla eurolla. Siitä noin puolet oli Eran maksamia veroja ja puolet tilittämiämme palkkojen ennakonpidätyksiä. Toisen miljoonan makselimme ostolaskujen muodossa yhteistyökumppaneillemme ja alihankkijoillemme, kuten valo- ja videokuvaajille, painotaloille ja muille palveluntarjoajille. Parasta rahaa on kiertävä raha!

 

2.

Hopea ei ole häpeä – varsinkaan kovatasoisessa Oma media -kilpailussa. Kemia-lehtemme nappasi ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n järjestämässä kisassa kunniamaininnan laadukkaasta sisällöstään. Toissa vuonna Asuntosäätiölle tekemämme Kotimaisema-lehti vei kisan voiton.

638,5

Eralaiset käyttivät kouluttautumiseen vuonna 2023 yhteensä 638,5 tuntia. Niihin sisältyi muun muassa koko porukkamme yhteiset Vaikuttamis-, Strategia-, Ideointi-, Aivotyö-, Tekoäly- ja Digimarkkinointi-Erajantait sekä sisällöntekijöiden oma Eranomaista sisältöä-koulutuskokonaisuus.

10

Elokuussa Era täyttää ensi kerran pyöreitä vuosia! Tasavuosiaan juhlivia eralaisia muistamme muun muassa juhlavin pöytästandaarein, ja nyt edessä on koko firman tasavuotistraditioiden kehittäminen. Joka tapauksessa juhlintaan pääsevät mukaan myös asiakkaamme, yhteistyökumppanimme ja ystävämme – lisää siitä kevään mittaan.

Niin, ja kiitokset viime vuodesta!