kolster-refe-hero-14

Brändityöllä pintaa syvemmälle

Eran brändityö pitkän linjan perheyhtiö Kolsterin kanssa selkeytti yhtiön brändiä ja antoi henkilöstölle ahaa-elämyksiä brändin todellisesta syvyydestä ja merkityksestä.

Mitä Kolster tavoitteli brändityöllä, myynti- ja markkinointijohtaja Juhana Hietala?

Lähivuosien tavoitteemme on kasvaa ja kehittyä merkittäväksi kansainväliseksi IPR-toimistoksi. Meillä on paljon asiantuntemusta ja osaamista, mutta se pitää saada paremmin ja rohkeammin esille. Vaikka brändimme ja logomme on uudistettu visuaalisesti, brändimme ydin kaipasi kirkastusta. Jotta brändityö tukisi kasvustrategiaamme eikä jäisi pinnalliselle tasolle, halusimme työhön mukaan henkilökuntaamme mahdollisimman monipuolisesti.

Mitä konkreettista yhteistyöstä syntyi?

Brändityössä lähdimme liikkeelle yhtiömme vahvuuksista ja kaivoimme esiin tekemisen ytimen. Otimme henkilöstön vahvasti mukaan miettimään missiota, visioita ja arvoja sekä sitä, miten ne näkyvät ulospäin asiakkaille. Lisäksi toteutimme brändityön lähdeaineistoksi ja taustaksi asiakas- ja henkilöstötutkimuksia. Eri henkilöstöryhmiltä esiin nousseiden erilaisten äänten ja näkökulmien ansiosta abstrakteista ideoista hahmottui keskusteluissa yhteisiä konkreettisia kokonaisuuksia.

Brändityössä nousi esille se, että myös yhtiön arvot näkyvät brändissä ja vaikuttavat kaiken toiminnan taustalla. On tärkeää, että brändi näkyy päivittäisessä kanssakäymisessä sekä yrityksen sisällä että ulospäin. Lisäksi havaitsimme, että brändiä on kaikki, mitä teemme päivittäin, miten sen teemme ja mihin sillä pyrimme.

Mikä muuttui yhteistyön myötä?

Yhteistyömme Eran kanssa alkoi brändityöllä ja laajentui kohti jatkuvaa sisällöntuotantoa. Myös verkkosivumme uudistettiin ulkoasua ja sisältöjä myöten. Lisäksi teemme yhteistyötä mediaviestinnässä.

Aiemmin brändin merkitys oli monelle kolsterilaiselle epäselvä. Se yhdistyi monen mielessä vain pintapuolisiin seikkoihin. Työskentelyn jälkeen ymmärrämme paremmin, miten keskeinen rooli brändillä on ja miten tärkeää sen on näkyä päivittäisessä kanssakäymisessä sekä yrityksen sisällä että ulospäin. Koko työprosessi sai ajatukset virtaamaan ja takaraivoon jääneet ideat konkretisoitumaan uusilla tavoilla.

Myös Era oli sinulle uusi tuttavuus. Kuinka päädyit yhteistyöhön kanssamme ja miten se sujui?

Olin kuullut Erasta hyvää ja pannut teidät merkille sosiaalisessa mediassa. Pian yhteydenottoni jälkeen sain mainioita ideoita ja ajatuksia kampanjamme toteuttamiseksi. Se oli painava syy, miksi valitsin Eran useammasta vaihtoehdosta markkinointikumppaniksemme toteuttamaan juuri tätä kampanjaa.

Tiiminne oli mukana kampanjassa koko sydämellään ideoinnista toteutukseen ja viimeisteltyyn saakka. Räätälöimme jokaiselle kohderyhmälle sopivan sisällön ja kuvituksen. Era hoiti käytännön toteutuksen.

Koin, että eralaisilla oli aito halu ymmärtää tuoteportfoliotamme ja löytää parhaat mahdolliset toteutus- ja ratkaisukeinot tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteydenpito ja kommunikointi sujuivat luontevasti koko prosessin ajan.

"Odotin työltä jotakin ihan muuta"

Moni kolsterilainen yllättyi siitä, miten analyyttistä ja syväluotaavaa brändityö on.

”Emme todellakaan istuneet suunnittelemassa korulauseita verkkosivuille, vaan mietimme ihan perin pohjin, millaisessa yrityksessä olemme töissä ensi vuonna tai viiden vuoden kuluttua.”

Sini

”Puhuimme työn kuluessa sisäisestä palosta, joka on kaiken A ja O. Kun teemme asiat sisäisesti hyvin, saamme prosessit kuntoon ja kunnioitamme toisiamme, niin hehku näkyy myös ulospäin. Opin myös sen, että brändityö on jatkuva prosessi, eikä näkemyksiä kannata lyödä kerralla lukkoon.”

Sanna

”Odotin työltä jotakin ihan muuta. Brändi on ollut mielikuvissani enemmän puhdasta ulkokuorta. Minulla oli epäselvä kuva koko sanan merkityksestä. Brändimaailma yhdistyi tätä ennen mielessäni lähinnä Bemarin logoon tai vaatemerkkeihin.”

Antti

Haluatko kuulla lisää?

Eero Anhava

Toimitusjohtaja ja osakas
040 123 4567
eero.anhava@eracontent.fi