”Jos jäät odottamaan maailman valmistumista, sinulla ei ole koskaan kerrottavaa”
Kaiken viestinnän ei aina tarvitse olla fokusoitunutta tai strategista. Yhtä tärkeää on kertoa koko ajan tapahtuvista hienoista ja innostavista asioista, ajattelee A-Insinöörien viestintäjohtaja Silja Sarkamo.
Rakennus- ja suunnittelualalla käydään kovaa kisaa niin työntekijöistä kuin projekteistakin. Kun nousimme Suomen hyvämaineisimmaksi rakennus- ja suunnittelualan yritykseksi suuren yleisön silmissä T-Median syksyllä 2021 toteuttamassa tutkimuksessa, taputimme toisiamme olalle ja jatkoimme hommia. On meillä samppanjapullojakin poksautettu, tykkäämme juhlia yhdessä.
Itsestään ei tutkimuksen ykköspaikka irronnut. Monet rakennusalan yritykset ovat kehittyneet huimasti viestinnässään ja tekevät hienoa työtä, mutta me olemme ehkä muita paremmin onnistuneet avaamaan sitä, miten asioita tehdään arjessamme ja millaisin arvoin. Aktiivisella media- ja someviestinnällä olemme onnistuneet lisäämään läpinäkyvyyttä ja saaneet yrityksemme vahvat kulttuuriset erityispiirteet esiin. Meillä on ollut rohkeutta tarttua paitsi pienempiin arkisiin edistysaskeliin myös keskeneräisiin ja epätäydellisiin asioihin.
Mitä muuta viestinnässä ja brändimarkkinoinnissa voi tehdä maineenrakennuksen eteen? Avaan tässä oman reseptini:
Pidä riittävän kovaa meteliä
Tunnettuuden rakentaminen on tärkein viestinnän tavoitteistamme ja oleellinen osa mainetyötä. Kukaan ei tiedä meistä, jollemme itse kerro. Kun tulin A-Insinööreille, hämmästyin osaamisen tasoa ja laaja-alaisuutta. Mietin, miksi kukaan ei ole kertonut meille kadun tallaajille, mitä kaikkea täällä tehdään ja osataan – rakentamisen hiilijalanjäljestä ja ilmastovaikutusten ennustamisesta pilvenpiirtäjien ja huikeiden siltarakenteiden suunnitteluun.
Pidin tärkeänä tarttua heti ensimmäiseksi aktiiviseen ulkoiseen viestintään. Hyvin usein viestinnän saralla jäädään sisäiseen maailmaan ja rajalliset resurssit kuluvat sisäisten asiakkaitten ja kehitysprosessien tukemiseen. Uskoin, että ulkoisen viestinnän kehittäminen heijastuu myös sisäiseen tekemiseen ja vaikuttavuuteen. Näin on myös tapahtunut.
Sosiaalisen median myötä viestinnän osa-alueiden ja kanavien rajat ovat hämärtyneet – ja hyvä niin. Someviestintämme on paitsi ulkoista, myös hyvin paljon sisäistä viestintää. Meneillään olevat hankkeet, saadut tunnustukset ja vaikkapa tiimiaamiaisten kuulumiset tulevat jaetuiksi omalle väelle nopeammin sometilien kuin intranetin kautta.
Uskalla välillä hylätä strategia
Laaja-alaisen asiantuntijayhteisön ja kasvuyrityksen viestinnän haasteena on asioiden paljous. Viestinnässä pidetään yleensä tärkeänä fokuksen tunnistamista ja työn tekemistä strategisesti. Työvuodet ovat opettaneet minulle, että fokuksen puntaroinnin ja kirkastamisen alle on helppo jäädä jumiin.
Ajattelen nykyään, että kaiken ei aina tarvitse olla niin fokusoitunutta tai strategista. Jos yrityksessä tapahtuu hienoja ja innostavia asioita, niistä pitää kertoa! Esimerkiksi vastuullisuusohjelman aktiivisella ja rohkealla viestinnällä voimme kirittää itseämme ja koko alaa.
Täällä A-Insinööreillä ei onneksi tarvitse pelata varman päälle, vaan päinvastoin: meillä johto kannustaa rohkeuteen viestinnässäkin. Voimme nostaa hyvin erilaisia teemoja ja kertoa tekemisestämme ulos, vaikka asiat olisivat pieniä tai osin keskeneräisiä. Ajattelen, että maailmaa ei tarvitse tehdä valmiiksi, koska sitä se ei koskaan ole. Jos jäät odottamaan, että maailma on valmis, sinulla ei koskaan ole kerrottavaa.
Nosta osaajat jalustalle
Meillä on yli tuhat osaajaa, joilla on hyvin spesifiä asiantuntijuutta. Insinöörit eivät ole aina kovin hyviä avaamaan osaamistaan ja kehumaan itseään. Siihen tarvitaan työkaluksi viestintää.
Oma henkilöstö ja omat asiantuntijat ovat tärkeitä vaikuttajia, viestijöitä ja ulkoisen yrityskuvan rakentajia – paitsi asiakastyössä ja kentällä, myös sosiaalisessa mediassa. Heidän ja heidän verkostojensa avulla syntyvät myös parhaimmat ja tykätyimmät yrityspostaukset.
Upea, mahdollistava ja tiimilähtöinen toimintakulttuurimme on kaiken mainetyömme lähtökohta. Jos viestintä onnistuu, se onnistuu toimintakulttuurin ja organisaatiossa olevien ihmisten ja heidän sitoutuneisuutensa kautta.
Älä pönötä tai tärkeile
Olemme antaneet viestinnän äänen kummuta toimintakulttuuristamme. Pyrimme tärkeilemättömyyteen ja tasa-arvoisuuteen – siihen, että ihminen puhuu ihmiselle. Etäinen ja yleisellä tasolla liikkuva corporate talk on paljon helpompaa, mutta ketä se puhuttelee? Onnistunutta viestintää ei tehdä norsunluutornista, vaan se vaatii liiketoiminnan ja asiantuntijoiden lähellä olemista.
LinkedIn-tilimme on monena kuukautena ollut suosituimpien suomalaisten organisaatiotilien joukossa. Olemme ylpeitä siitä. Hoidamme sometilejä pääosin itse, sillä meille aitous ja persoonallisuus on tärkeämpää kuin se, että jokainen postaus on loppuun asti hiottu tai brändinmukaisella puhetavalla tehty.
Kysele, kuuntele, häiritse ihmisiä
Mediaviestintä on työläs viestinnän alue, sillä uutiset eivät nouse organisaatiosta itsestään. A-Insinööreillä on paljon konkreettista, kiinnostavaa jaettavaa arkkitehtien visioiden konkreettisesta toteuttamisesta työyhteisöteemoihin. Uutiskärkien tunnistaminen edellyttää, että me viestinnässä menemme rohkeasti lähelle ihmisiämme. On toimittava kuten skuuppeja metsästävä toimittaja: kyseltävä, kuunneltava ja jopa häirittävä pieneksi kiusaksi asti.
Iloitsen siitä, että olemme viime vuosina onnistuneet saamaan näkyvyyttä ammatti- ja yleismedioissa. Median kiinnostus rakentaa tunnettuutta ja mainetta paljon kestävämmin kuin kalliit ja kiillotetut mainoskampanjat.
Pyri uudistamaan myös toimialaa
Koemme, että liiketaloudelliset pyrkimykset eivät yksin riitä. Haluamme olla mukana uudistamassa koko rakentamisen alaa ja viemässä sen kehitystä eteenpäin. Pyrimme muun muassa tunnistamaan ulkopuolisia kasvuyrityksiä, joita me voimme auttaa verkostoillamme ja osaamisellamme.
Tavoitteenamme on tulevaisuudessa rakentaa itsellemme puhehenkilöroolia alalla ja haastaa muitakin alalla aloitteellisuuteen. Visionäärisyydellä on mahdollisuus saada tilaa ansaitussa mediassa. Sama tavoite lienee monella muullakin alan yrityksellä. Näen, että meillä on siihen rohkeutta ja useampikin erinomainen puhehenkilö avauksia tekemään.
Avaa yrityksen kulttuuria
Maine- ja mielikuvatutkimuksissa kaikkein myönteisimmät käsitykset meistä liittyvät yrityksemme johtamiskulttuuriin. Onkin hyvin tärkeää viestiä ulos muutakin kuin se, mitä osaamme ja mitä hankkeita olemme tehneet. Brändin- ja maineenrakentamisen kannalta oleellista on se, miten asioita tehdään arjessa: millaisissa tiimeissä ja yhteistyömalleissa ja millaisin arvoin.
Hanki lisäkäsiä
Kasvuyrityksessä aika ja kädet loppuvat välillä kesken. Viestintätiimeissä tehdään virhe, jos kuvitellaan, että kaikki asiat osataan tehdä itse. Me emme ainakaan osaa – emmekä halua – tehdä kaikkea itse, vaan luotamme myös kumppaneihin.
Eran kaltainen laaja-alaisesti eri sisältömuodot ja alan lainalaisuudet ymmärtävä toimisto on ollut meille juuri oikea työkaveri, joka on pysynyt tukemaan viestintäämme tehokkaasti ja pätevästi. Koen, että välillemme on muodostunut välitön ja suora kumppanuus, ja yhteistyötä tehdään myönteisessä hengessä ilman tärkeilyä.
Muutoksentekijät-sarjassa Eran asiakkaat kertovat, kuinka he muuttavat maailmaa markkinoinnin ja viestinnän keinoin. Aiemmin ajatuksensa ovat jakaneet Peabin viestintä- ja markkinointijohtaja Ritva Mäenpää, Kolsterin myynti- ja markkinointijohtaja Juhana Hietala, Suomen Vesistösäätiön Auri Sarvilinna ja Liisa Hämäläinen sekä Medantan Anu Kivelä.