Medantan toimitusjohtaja Anu Kivelä kutsuu itseään kirkasotsaiseksi yrittäjäksi ja haluaa nostaa koko työvaatealan tasoa. Hänen mielestään yrityksen ei pidä hurmaantua itsestään vaan hankkia kumppaneikseen hyviä kyseenalaistajia.

Anu Kivelä Medanta

 

Kuuntele sisintäsi ja etsi hyvä työpari.

Kun perustimme yhtiökumppanini Taina Steinerin kanssa Medantan vuonna 2008, halusimme molemmat tehdä merkityksellistä työtä. Nyt valmistamme etupäässä terveydenhuollon työntekijöille hygieenisiä, turvallisia ja tarkoituksenmukaisia työvaatteita, jotka tuntuvat mukavalta ja näyttävät hyvältä. Kehitämme itse omat kangasmateriaalimme, jotka on suojattu antimikrobisesti. On palkitseva tunne, kun asiakkaamme ottaa laadukkaat työvaatteet osaksi henkilöstöstrategiaansa ja osoittaa näin arvostusta työntekijöitään kohtaan.

Älä aliarvioi muutosvoimaasi.

Haluan uskoa kirkasotsaisesti, että saan muutettua koko toimialaamme. Teemme laadukkaita tuotteita kestävällä tavalla ja haluamme nostaa alamme tasoa. Paasaan laadusta jatkuvasti, mutta välillä turhaudun ja mietin, onko Medantan kokoisella kasvuyrityksellä mahdollisuutta vaikuttaa. Ei pidä aliarvioida itseään. Ellei kukaan tee mitään, asiat eivät mene eteenpäin. Jos pienet yritykset puhuvat ja voittavat asiakkaita, isojenkin on pakko muuttua.

Vilpitön mieli on tärkeä arvo.

Rehellisyys itseäni, muita ja asiakkaita kohtaan kantavat pitkälle. Tee työtä vilpittömin sydämin ja pidä mielessä asiakkaan etu ja hyöty. Ole asiakkaan luottamuksen arvoinen. Kun aloimme kirjata vastuullisuusdokumenttiamme, mielessäni tärkeimmäksi periaatteeksi nousi rehellisyys. Ei mitään viherpesua, vaan tehdään mitä luvataan ja seistään sen takana.

Opi viestimään teoistasi ja kerro arvoistasi.

Kun puhun asiakkaille tuotteistamme ja toimintatavoistamme, he saattavat sanoa: ”Vau – mutta miksi ette ole kertoneet tästä missään”. Tuotteemme ja tuotantotapamme ovat meille itsestään selviä, mutta emme ole aina hoksanneet ja osanneet pukea asioita sanoiksi. Teen paljon presentaatioita ja tekstejä, mutta se ei ole ydinosaamistani. Viestinnässä luotamme ammattilaisiin. Näin saamme viestiimme syvyyttä ja uusia näkökulmia.

Kehitä yhteistyökumppanien kanssa.

Emme pienenä yrityksenä pystyisi kehittämään tuotteitamme ja toimintaamme yksin. Meillä on toistakymmentä tärkeää yhteistyökumppania. Aina en edes voi vetää rajaa oman yrityksen ja kumppanin välille, sillä yhteistyömme on niin tiivistä. Eran kanssa me olemme tiimi. Eralaiset ovat innostavia ja innostuneita. Olemme tulleet läheisiksi, edustamme samaa kokoluokkaa ja jaamme samanlaiset haasteet yrittäjinä. Emme olisi ikinä menestyneet ja kasvaneet ilman hyviä yhteistyökumppaneita.

 

Hyvä kumppani pystyy kyseenalaistamaan. 

Ei kannata pyöritellä asioita vain omassa mielessä tai hurmaantua itsestään sokeasti. Toiselta saa aina uusia näkökulmia. Hyvä kumppani sparraa ja on peili, jota vasten voi tarkastella itseään. Joskus kumppani huomaa toiminnassamme potentiaalia, jota emme ole itse oivaltaneet.

Kysy, jos et tiedä.

Löydän aina jonkun, joka tietää paremmin ja osaa vastata. Aina oppii uutta. Minulla ei ole korkeaa kynnystä pyytää neuvoja ja näkemyksiä muualta. En ole mestari vaan haluan pysyä nöyränä.

Älä hukkaa itseäsi hälyssä.

Kun ensimmäisenä koronakeväänä terveydenhuollossa oli paha pula suojaintarvikkeista, tilasimme Kiinasta hengityksensuojaimia, kirurgisia maskeja ja suojavarusteita hoitoalan työntekijöille Suomeen. Otimme valtavan taloudellisen riskin. Tilauksissa oli sadan prosentin ennakkomaksuehto ja ensimmäistä kertaa elämässämme vuokrasimme Finnairin lentokoneen hoitamaan kuljetukset Kiinasta. Toimme miljoonia kertakäyttöisiä hengityssuojaimia.

Paine oli kova. En muistanut syödä enkä pitää kiinni omista rajoistani. Opin kantapään kautta, kuinka tärkeää on pysyä yhteydessä itseensä. Enää en ryntää enkä säntää. Aloitan jokaisen aamun meditoimalla. Työpäivän aikana etsin toimistolla rauhallisen tilan, jossa hiljennyn edes kahdeksi minuutiksi. Laitan silmät kiinni ja keskityn hengittämiseen.

Onnistuminen kehittää ajattelua.

Vuonna 2020 liikevaihtomme yli kaksinkertaistui, koska uskalsimme keväällä nopeasti muuttaa liiketoiminnan suuntaa. Pääsimme hyvään tulokseen auttamalla asiakkaitamme. Se on kasvattanut luottamusta. Asiakkaat luottavat meihin ja me luotamme itseemme entistäkin enemmän. Työyhteisön osaaminen ja merkityksen tunne ovat vahvistuneet.

Oma välitön tunteeni oli kuin kovan urheilusuorituksen jälkeen – kun on ylittänyt maaliviivan väsyneenä ja pystyy vielä seisomaan omilla jaloillaan. Onnistuminen vapautti ja sytytti ajattelemaan. Pienen kasvuyrityksen kannattaa vaikeinakin aikoina uskoa, että malja on puolitäysi eikä puolityhjä. En ota ylimääräisiä paineita siitä, että jatkossa pitää onnistua vielä paremmin.

Yrittäjä, pidä vapaapäiviä.

Mikään ei ole niin palkitsevaa kuin ylimääräinen irtiotto, pitkä viikonloppu tai vapaapäivä. Vaikka työn tekeminen olisi kuinka innostavaa, vapaapäivinä saa uusia ajatuksia. Voi tulla hyviäkin ideoita!

 

Muutoksentekijät-sarjassa Eran asiakkaat kertovat, kuinka he muuttavat maailmaa markkinoinnin ja viestinnän keinoin. Aiemmin ajatuksensa ovat jakaneet Peabin viestintä- ja markkinointijohtaja Ritva Mäenpää,  Kolsterin myynti- ja markkinointijohtaja Juhana Hietala sekä Suomen Vesistösäätiön Auri Sarvilinna ja Liisa Hämäläinen.

Tilaa uutiskirjeemme!