Peabin viestintä- ja markkinointijohtaja Ritva Mäenpää haluaa saada suomalaiset luottamaan rakennusalaan ja sen ammattilaisiin.

 

Kun kaksi ja puoli vuotta sitten

aloitin työskentelyn Peabin viestintä- ja markkinointijohtajana, mielikuvani rakennusalasta oli samansuuntainen kuin useimmilla suomalaisilla. Eli ei siis kovin hyvä – ensimmäiseksi mieleen tuli lähinnä luottamuspula.

Intuitiivisena ihmisenä aloitin tutustumisen uuteen työpaikkaani menetelmällä utele ja tarkkaile. Yllätys oli suuri, kun jokaisessa tapaamisessa tutustuin viimeisen päälle ammattitaitoisiin ja työhönsä vakavasti suhtautuviin peabilaisiin. Mietin, miten on mahdollista, että alamme yleisen mielikuvan ja tapaamieni tekijöiden arvojen ja toiminnan välillä voi olla näin valtava ero. Pohdin, miksi ihmeessä nämä osaavat ammattilaiset pysyvät ulkomaailmalta visusti piilossa eivätkä jaa muille ammattitaitoaan ja ajatuksiaan.

Menin myös hommiin rakennustyömaalle

Kuopiossa. Opin valtavasti niin itse rakentamisesta – tein aitaa, täytin elementtikoloja sekä siivosin – kuin ihmisten tarinoiden pää- ja sivulauseistakin.

Ilman näitä kohtaamisia ja keskusteluja moni asia olisi jäänyt minulta tajuamatta ja moni oivallus oivaltamatta. Onnistunut markkinointiviestintä ei synny tyhjiössä. Parhaiten onnistumme, kun osaamme kuunnella toisiamme ja tehdä asioita yhdessä.

Kun aloitimme

laajennetussa johtoryhmässämme brändityön, päämäärämme oli laittaa Peabin liput liehumaan. Strategiamme on olla Kunnon rakentaja, ja talon sisällä oli jo tehty paljon hyvää työtä – nyt oli aika kertoa siitä myös muille. Päätimme voittaa luottamuspulan teoilla ja nostaa suomalaisen rakentamisen laatua.

Ensimmäinen strategisista teemoistamme on kosteudenhallinta. Teetimme Taloustutkimuksella laajan tutkimuksen suomalaisten suhtautumisesta rakentamiseen ja rakentamisen ammattilaisiin. Tiesimme kyllä, mitä odottaa, mutta silti karuakin karummat tulokset yllättivät. Ihmiset yhdistivät rakennusyhtiöt lähinnä kosteusongelmiin ja alan ammattitaidon arvostus oli alamaissa. Tulokset herättivät laajaa kiinnostusta mediassa, ja moni alallamme ihmettelikin, miksi halusimme nostaa ongelmat julkiseen keskusteluun. Itse en nähnyt asiaa noin. Miten voisimme lähteä muuttamaan asioita, jos emme tiedä mitä ihmiset ajattelevat?

Emme jääneetkään vellomaan surkeisiin lukuihin, vaan haastoimme koko alamme kehittämään yhteistä kosteudenhallintakoulutusta. Mukaan lähti 14 yritystä, ja nyt verkossa toteutettava koulutus on valmis. Kaikki omat työntekijämme suorittavat koulutuksen, ja tulemme edellyttämään sitä myös aliurakoitsijoiltamme tulevaisuudessa. Kävin itse koulutuksen ensimmäisten joukossa, ja huomaan olevani onnellisen ylpeä kurssitodistuksestani.

Toinen teemoistamme on ammattiylpeys.

Työntekijämme eivät ole enää piilossa rakennusaitojen sisäpuolella, vaan heistä on tullut kunnon rakentamisen lähettiläitä ja vaikuttajia: he esimerkiksi kertovat omasta työstään innostuneesti ja asiantuntevasti eri kanavissamme ja tilaisuuksissamme. Uskallusta ja osaamista siis riittää! Asuntomyynnissäkin tuntuu paljon luontevammalta markkinoida kohdetta sen tekijöillä kuin geneerisillä kuvilla mallimaisista asukkaista. Itse ainakin ostaisin mielelläni asunnon yritykseltä, joka kertoo, kuka kodin on rakentanut.

Koko rakennusalan vetovoiman kanssa sen sijaan riittää vielä rutkasti töitä. Ikävä tosiasiahan on, että alan opinnot esimerkiksi ammattioppilaitoksissa eivät innosta nuoria ­– sitä selvitimme kesällä 2019. Koska meille on liiketoimintamme kannalta ensiarvoisen tärkeää, että alallamme on myös tulevaisuudessa osaajia, päätimme kääriä hihat tässäkin asiassa.

Halusimme luoda linkin rakennusalan ammattioppilaitosten ja yrityksemme välille. Haimme näkyvällä kampanjalla Peab-opettajaa, ja saimme runsaasti loistavia hakijoita. Valitsimme tehtävään teknisen työn opettajana työskennelleen Jari Tynin, joka on koulutukseltaan rakennusmestari ja kasvatustieteiden maisteri. Hän muun muassa kiertää ammattioppilaitoksissa ja auttaa nuoria hankkimaan oppisopimuskoulutusta ja harjoittelupaikkoja. Näen jo mielessäni nuoren ihmisen, joka Peab-opettajan innostamana ymmärtää alan merkityksellisyyden sekä monipuoliset mahdollisuudet ja haluaa tulla rakennusalalle töihin.

Markkinointi on tekoja!

Tähän uskon

  1. Muista aina kysyä miksi brändisi on olemassa. Näin pääset lähemmäksi kuluttajien todellisia tarpeita etkä tee vain tyhjiä oletuksia.

  2. Muista, että markkinointi ei ole henkilökohtainen makuasia vaan se on ihmisten tarpeisiin vastaamista.

  3. Muista, että viestintä ja markkinointi on myyntityötä. Hommasi on saada ihmiset innostumaan.

  4. Iloitse onnistumisista ja pidä päämääräsi korkealla. Opi nauttimaan myös siitä, että paljon on saavuttamatta.

  5. Valitse oikein kumppanisi eli toimistot, joiden kanssa teet yhteistyötä. Hyvä kumppani on vahva brändiosaaja, ideoija, haastaja sekä erinomainen apuri sisältöjen tekemisessä ja toimittamisessa oikeisiin kohteisiin.

  6. Muista, että välillä teet töitä laput silmillä. Tee töitä niiden kanssa, jotka avartavat katsettasi.

Muutoksentekijät-sarjassa Eran asiakkaat kertovat, kuinka he muuttavat maailmaa markkinoinnin ja viestinnän keinoin.

Tilaa uutiskirjeemme!