asuntosaatio-herokuva-1920x1080-1

Palkittu lehtiuudistus käänsi mittarit kaakkoon

Asuntosäätiö päätti laittaa asukaslehtensä Kotimaiseman uuteen uskoon ja samalla nostaa laadukkaat sisällöt kaiken viestinnän ja markkinoinnin ytimeen. Nyt mittarit näyttävät, että valinta oli oikea.

Millainen on sisältöjen rooli Asuntosäätiön viestinnässä ja markkinoinnissa, viestintä- ja henkilöstöjohtaja Johanna Otranen?

Laadukkaat sisällöt ovat kaiken tekemisemme ytimessä, kaikki viestintämme ja markkinointimme versoo Kotimaisema-asukaslehdestämme. Ketkä osaisivat paremmin kertoa asumisoikeusasumisesta kuin asukkaamme itse?

Uskon, että tulevaisuudessa sisältöjen merkitys vain kasvaa. Vaikka käsiteltävä asia olisi kuinka monimutkainen, ihmisten omakohtaisten kertomusten kautta se avautuu vaikuttavasti kaikissa kanavissa.

Aiomme jatkaa sisältöjen tiellä, sillä mittarimme kertovat, että olemme tehneet oikeita valintoja: tunnettuutemme ja maineemme ovat kasvamassa, ja yhä useampi ihminen harkitsee asumisoikeusasumista. Konseptiuudistuksen jälkeen olemme saaneet aiempaa enemmän palautetta lehdestä, mikä kertoo siitä, että meidät koetaan nykyisin helposti lähestyttäviksi. Asukkaamme lähtevät myös helposti mukaan lehden juttuihin, koska he näkevät, että artikkelit julkaistaan laadukkaassa ja turvallisessa ympäristössä.

Miten näet eri kanavien roolin?

Olipa kanava mikä tahansa, sisällöt ratkaisevat, pysähtyykö vastaanottaja asian äärelle. Digitaaliset kanavat ovat meille tärkeitä, mutta tällä toimialalla ja tässä toimintaympäristössä myös printti on ansainnut paikkansa. Emme siis ole luopumassa siitä.

Lukijatutkimuksemme mukaan lähes 80 prosenttia Asuntosäätiön asukkaista lukee sisältöjämme nimenomaan Kotimaisema-lehdestä. Kotimaisemasta asukkaamme saavat niin vinkkejä hyvään asumiseen kuin ohjeita kodin ylläpitoon. Tärkeää on tunnesiteen luominen asukkaisiin, ja se vaatii pysähtymistä. Siinä asukaslehdellä on iso rooli – se välittää arvokkaalla tavalla myös asuntosäätiöläisyyttä.

Kotimaisema-lehti voitti Eran kanssa tehdyn konseptiuudistuksen jälkeen ProComin Oma media 2022 -kisan. Miten lehtenne mielestäsi eroaa muiden organisaatioiden medioista?

Moni organisaatiomedia on hyvin yrityslähtöinen. Me olemme onnistuneesti yhdessä eralaisten kanssa kääntäneet ajattelun päälaelleen ja päästäneet asukkaat ääneen. Sen myötä lehdestä on tullut lämminhenkinen ja kotoisa. Lehti on erittäin ammattitaitoisesti toteutettu myös visuaalisesti. Itse ajattelen, että Kotimaisema on lähempänä yleisaikakauslehteä kuin monet muut organisaatiomediat.

ProCom-kisan voitto oli upea asia! Vaikka olimme tietysti itsekin ylpeitä laadukkaasta lehdestä, emme silti uskaltaneet uskoa voittoon. Tuomariston antamassa palautteessa luki, että voisiko Asuntosäätiö ehkä tulevaisuudessa tehdä Kotimaisemasta Suomen parhaan asumisenlehden – no, mikä ettei! Palaute kannusti meitä ajattelemaan, että kaiken voi tehdä vielä vähän paremmin. Toivon, että yhdessä Eran kanssa kiritämme toisiamme siihen.

Asuntosäätiön yhteistyö Eran kanssa alkoi Kotimaisema-lehden konseptoinnilla ja jatkui sen jälkeen sisällöntuotannolla sekä lehteen että verkkosivuille. Miten kuvailet yhteistä tekemistä?

Heti ensimmäisessä yhteisessä työpajassamme ilmapiiri oli välitön ja tuli tunne, että ruokimme toisiamme. Tunne on edelleen sama: yhteiset palaverimme energisoivat ja saavat meidät ajattelemaan, että wau, millaisten asioiden kanssa saammekaan työskennellä! Yhdessä tekemämme asukastarinat auttavat meitä näkemään oman työmme merkityksellisyyden.

Eralaisilla on paitsi erittäin vahva konseptiosaaminen, myös hieno kyky saada jutuissa haastateltavat ihmiset avautumaan sekä välittää tunteita ja tunnelmia näistä kohtaamisista. Se on ammattilaisuutta. Meistä herkimmät saattavat tiristää kyyneliä vedoksia lukiessaan.

Pidämme siitä, että kumppanimme haastaa ja kirittää meitä jatkuvasti. Haastaminen ei tarkoita besserwisseröintiä vaan ennemminkin oivalluttamista ja asioiden katsomista asukkaan näkökulmasta. On tärkeää, että kumppanimme pitää jatkuvasti tuntosarvet pystyssä – se auttaa meitä havaitsemaan omat sokeat pisteemme.

Sisältöjohtaja Ulla Veirto, Era Content

Sisältöjohtaja Ulla Veirto:

”Työskentelemme kuin kollegat”

Teemme Asuntosäätiölle Kotimaisema-lehden jutut, valokuvat, kuvitukset ja taiton. Kirjoitamme myös verkko- ja natiiviartikkeleita sekä kuvaamme haastatteluista pieniä somevideoita.

On hyvin palkitsevaa, että asiakas suhtautuu positiivisesti ja kannustavasti sisältöajatuksiimme ja hyväksyy pohdintoja, erilaisia näkökulmia ja jopa mielenmuutoksia. Yhteistyömme on avointa, eläväistä ja keskustelevaa – ja myös hyvin tuloksellista.

Asuntosäätiön brändi on kirkas ja arvomaailma selkeä. Kotimaisema-lehteen mahtuu haastavampiakin aiheita, ja asukastarinoissa haastateltavat voivat esittää myös kritiikkiä. Koen, että Asuntosäätiö tahtoo asukkailleen hyvää ja näyttää sen myös laadukkaan viestinnän kautta.