10 vuotta Eraa – 5 onnistumista matkan varrelta
Eran kymmeneen vuoteen mahtuu lukemattomia onnistumisia yhdessä asiakkaidemme kanssa. Tasavuosien kunniaksi kaivoimme arkistoistamme viisi keissiä, joissa yhdessä asiakkaan kanssa kehitimme vaikuttavia ratkaisuja ja näkyviä sisältöjä.
Syrjäisestä teekkarikylästä innovaatiopöhinän episentrumiksi
Vuonna 2017 Aalto-yliopiston kampuksella Otaniemessä odoteltiin Länsimetroa ja valmistauduttiin ottamaan käyttöön Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun sekä Kauppakorkeakoulun uudet rakennukset. Dipoli oli juuri saanut uuden elämän koko Aalto-yhteisön päärakennuksena, ja A Grid, yksi Euroopan suurimmista startup-keskuksista, oli avannut ovensa.
Kiivaan kehityksen keskellä Otaniemeä vaivasi kuitenkin vanha maine syrjäisenä ja sulkeutuneena teekkarikylänä. Tähän Aallossa haluttiin muutos. Niinpä teimme kampukselle oman brändi- ja viestintäsuunnitelman, jonka johdolla mielikuvaa ryhdyttiin päivittämään nykyaikaan ja tulevaisuuteen – tekemään Otaniemestä kansainvälisesti houkuttelevaa innovaatiohubia.
Suomalaisten Sauli-mania takoi otsikoita meillä ja maailmalla
Asiakkaiden kestotoiveita on, että me viestintäkumppanina pystymme katsomaan heidän toimintaansa tuorein silmin ja löydämme arkisesta aherruksestakin mielenkiintoisia tarinoita. Malliesimerkki tästä on Ifolorille vuonna 2018 tekemämme medialähtö, jonka aihe löytyi sivulauseesta. Ifolorin kuvatehtaan työntekijä kertoi, että silloisen tasavallan presidentin valokuvista teetetyt kuvataulut ja jopa palapelit olivat nousseet varsinaiseksi hitiksi.
Viestinnän ammattilaisille tämä arkinen lausahdus oli puhdasta kultaa, ja alkuperäinen tiedote laitettiin aivan uusiksi. Pian uutinen Sauli-huuman leviämisestä osaksi suomalaiskotien sisustusta nousikin paitsi kotimaisten medioiden etusivuille, myös otsikoihin ulkomailla!
Karkkitrivialla somekansan huulille
Kelläpä meistä ei olisi henkilökohtaista suhdetta Fazerin makeisiin? Mutta tunnemmeko lempiherkkujemme historiaa ja tarinoita vaikkapa Mariannen nimen, Fazerin Sinisen tunnussävelmän tai Mignon-munan valmistuksen takana?
Kun Fazer Makeiset halusi suomalaisten viettävän aikaa brändiensä kanssa muulloinkin kuin herkuttelun merkeissä, valjastimme kiehtovan ja koskettavan karkkitrivian sisältömarkkinoinnin polttoaineeksi. Samalla tallensimme suomalaista historiaa, joka oli siihen asti kulkenut karkkimyytteinä sukupolvelta toiselle.
Tankotanssista vauhtia rakennuskoneiden vuokrausbisnekseen
Mitä yhteistä on 360-käynnillä työmaalla, tankotanssilla kurottajan nokassa ja stunttihypyllä motocross-pyörällä? Niillä kaikilla kerroimme tarinaa rakennuskoneita ja työmaapalveluita vuokraavasta Cramosta!
Cramolla oltiin vahvasti sitä mieltä, että kalvosulkeiset eivät ole tätä päivää, ja siksi yrityksessä haluttiin panostaa tarinalliseen videokerrontaan. Yhteistyömme tuloksena syntyi sarja vauhdikkaita videoita, joissa yhdistyvät tarina ja tunne, draaman kaari sekä ammattimainen jälki.
Satavuotiaan uusi elämä ja identiteetti
Ammattienedistämissäätiö AEL oli opettanut suomalaisille uusia taitoja jo sadan vuoden ajan, kun eteen tuli uudistuminen yleishyödylliseksi apurahasäätiöksi vuonna 2022. Perusteellisen pohdinnan jälkeen AEL:ssä päädyttiin ravistelevaan brändiuudistukseen, jolla puhuteltaisiin aivan uusia kohderyhmiä.
Aloitimme uudistuksen markkinatutkimuksella, joka antoi lähtökohdan brändityölle. Yhteisen työskentelymme tuloksena AEL sai kokonaan uuden identiteetin ja ilmeen. Emme viskanneet mennyttä sataa vuotta historian roskakoriin – itse asiassa menneiden muistelu toimi koko muutoksen käynnistäjänä.