Mitä mielessä, Etelä-Pohjanmaan markkinointipäättäjä?
Seinäjoen seutukunta on noussut EK:n kuntarankingissa jo kuudetta kertaa peräkkäin valtakunnan vetovoimaisimmaksi alueeksi yritystoiminnalle. Seinäjoen toimistomme Mervi Rantakari ja Riitta Pollari kysyivät Etelä-Pohjanmaan yrityspäättäjiltä, miltä vuosi 2023 näyttää.
Hanne Kortesoja
Atria Oyj:n viestintä- ja IR-johtaja
”Vuoden alku on sidosryhmäviestinnässä kiireistä aikaa. Työstämme niin tilinpäätöstiedotteita, yritysvastuuviestintää kuin vuosikertomustakin. Olen tehnyt tätä työtä 20 vuotta ja voin sanoa, että vauhti on koko ajan kiihtynyt.
Mutta vauhti ei saa olla vääränlaista. On tärkeää välillä pysähtyä ajattelemaan ja osata kuunnella ihmisten ajatuksia ja tuntoja. Hyvä viestijä onkin myös hyvä kuuntelija. Meidän työssämme peruskysymys on: miten tavoitamme entistä paremmin kohderyhmämme ja vakuutamme myös potentiaalit sijoittajat kiinnostumaan Atriasta.
Olemme Atriassa jatkuvalla opintiellä. Tämä asenne on tuottanut tulosta, ja iloksemme Pörssisäätiö palkitsi meidät tammikuun lopussa Parhaat sijoittajasivut -kilpailussa. Tuntui hyvältä nostaa malja, koska olemme tehneet paljon töitä onnistumisen eteen.
Digitaalisuus on räjäyttänyt viestintäkanavien määrän. Sijoittajaviestintämme ei ole enää pistemäistä, vaan teemme sitä sosiaalisen median kanaviin jatkuvasti. Toki pidämme huolta myös siitä, että painotuotteemme ovat korkealaatuisia ja tarjoavat tiedon kiinnostavasti. Ihmisten aikakäsitys on muuttunut, ja viestien parissa käytettävä aika on lyhentynyt. Yhä useampi haluaa ymmärtää olennaisen tiedon ja ajatukset nopeasti, joten meidän tavoitteenamme on tehdä ytimekästä ja mieleenpainuvaa sijoittajaviestintää.”
Juha-Pekka Rintamäki
Maslogin hallituksen puheenjohtaja
”Maslogilla puhaltavat nyt muutoksen tuulet. Olemme lähdössä viemään lisensseillä tuotteitamme kansainvälisille markkinoille. Olemme käyneet neuvotteluja päätuotteemme pumppukärryjen osalta Yhdysvaltoihin, Kanadaan ja Meksikoon, ja sairaalasänkyjen osalta globaalisti.
Kansainvälistyminen ei ole helppoa, mutta siihen voi saada apua esimerkiksi Business Finlandilta tai Into Seinäjoelta. Itse olen saanut apua bisnesystäviltäni, joihin olen tutustunut vuosien varrella. Yksin ei kansainvälistymistä kannata yrittää, vaan kannattaa etsiä kumppani, jolla on jo kokemusta.
Etelä-Pohjanmaalla on hyvä yrittäjäympäristö ja yrittäjiä arvostetaan, mutta kansainvälistä toimintaa ei ole paljon. On jäätävän iso hyppy lähteä Suomesta maailmalle – jos tuotteen myyminen on vaikeaa kotimaassa, on se viisi kertaa vaikeampaa jo vaikka Ruotsissa.”
Miia Keski-Nikkola
Oy Onnen Juurella toimitusjohtaja
”Tämä vuosi on lähtenyt liikkeelle hyvin ravintolabisneksessämme. Catering-palvelut vetävät, mutta yritysmyynti ei ole palautunut koronaa edeltävälle tasolle. Myös lounastamisessa näkyy jonkin verran laskusuuntaa. Ravintola-alan suuri pulma eli työvoiman puute ei vaivaa meitä juuri tällä hetkellä, mutta kesätyöntekijöiden löytäminen tulee olemaan vaikeaa.
Raaka-aineiden ja energian hinnannousun myötä kannattavuuden ylläpitämisessä on haasteensa, mutta kekseliäisyys auttaa. Hintoja olemme nostaneet vain viineissä.
Laadukkaalle ravintolakokemukselle on Seinäjoella kysyntää, joten ravintoloihimme riittää asiakkaita. Kun avasimme kymmenen vuotta sitten Juurella-ravintolan, Seinäjoella ei oltu totuttu varaamaan pöytää. Nyt tilanne on ihan erilainen! Toki nykyistä eläväisempi keskusta kasvattaisi asiakaskuntaamme.
Suosittelujen merkitys on bisneksessämme suuri. Markkinoinnissa keskitymme pääasiallisesti sosiaaliseen mediaan. Haastavinta on löytää oikeat kanavat ja kertomisen tapa, jolla tavoittaisimme kaikki kohderyhmämme.”
Teppo Mäkelä
KPMG:n Seinäjoen toimiston johtaja
”Vuotemme on käynnistynyt innostuneella ja odottavalla mielellä. Olemme onnistuneet tekemään hyviä rekrytointeja ja löytäneet uusia tulevaisuuden tekijöitä trainee-ohjelmamme kautta. Ihmiset ovat motivoituneita ja tiimihenkemme on erinomainen. Se on perusta kaikelle.
Maailmantilanne on nyt poikkeuksellinen, ja tämä koskee niin meitä kuin kaikkia asiakkaitammekin. Yleinen tunnelma on odottava, ja ihmiset pohtivat ostopäätöksiä normaalia pidempään. Sijoittajat ja palveluntarjoajat pohtivat, uskaltavatko tehdä investointeja. Olemme kuitenkin toiveikkaita, että tilanne muuttuisi pian.
Tavoitteemme on auttaa yrityksiä ja yhteisöjä hallitsemaan riskejä, parantamaan suorituskykyään ja hyödyntämään muutosten mukana tulevia mahdollisuuksia. Henkilökohtaisten tapaamisten lisäksi olemme lähellä asiakkaitamme ja helposti tavoitettavissa sosiaalisessa mediassa. Tarjoamme myös webinaareissa sekä uutiskirjeissä ratkaisuja ja ideoita liiketoiminnan kehittämiseen.”