

Saavutettavuusvaatimukset haltuun – viesti selkeästi ja tavoita laajempi yleisö
EU:n esteettömyysdirektiivin soveltaminen alkaa 28.6.2025. Jos tieto nostattaa kylmän hien otsalle, nyt on aika toimia – omin voimin tai asiantuntijoiden avustuksella. Saavutettavuus ei ole vain lakisääteinen vaatimus, vaan myös erinomainen tapa parantaa digikanavien käyttäjäkokemusta ja tavoittaa laajempi yleisö, kirjoittaa Eran viestintästrategi Tiina Varhee.
Kukapa meistä nauttisi ammattijargonia vilisevästä sekavasta artikkelista, liian pienestä ja taustaan sekoittuvasta tekstistä tai verkkosivusta, jonka navigaatiosta ei löydy kaikkea tarpeellista.
Erityisesti digitaalisia palveluita ja sisältöjä koskevat saavutettavuusvaatimukset helpottavat ihan jokaista lukijaa – eivät vain heitä, joilla on näkö-, kuulo- tai liikuntarajoitteita. Kesäkuussa 2025 voimaan tulevan EU:n esteettömyysdirektiivin tavoite on lisätä esteettömien tuotteiden ja palveluiden saatavuutta sekä tehdä niistä helpommin saavutettavia kaikille käyttäjäryhmille. Se asettaa selkeät vaatimukset verkkosivujen ja mobiilisovellusten käytettävyydelle. Varsinaiset säädökset on ripoteltu eri puolille lainsäädäntöä ja siksi yleisesti puhutaan saavutettavuusvaatimuksista.
Nämä vaatimukset noudattavat kansainvälistä WCAG-kriteeristöä (Web Content Accessibility Guidelines). Kriteeristö asettaa minimitason saavutettavalle sisällölle, ja tarjoaa kattavat ohjeet saavutettavan sisällön suunnitteluun: esimerkiksi listauksia riittävän kontrastin sisältävistä värikoodeista, ohjeita tekstin koon ja luettavuuden parantamiseen, vaatimuksia verkkosivujen navigoinnin selkeyttämiseksi sekä suosituksia eri sisältötyyppien varmistamiseen.
Monella eri sisältömuodolla tavoitat kaikki käyttäjät
Saavutettavuus ei tarkoita ainoastaan sitä, että teksti on helposti luettavissa ruudulla. Se ulottuu kaikkiin tapoihin, joilla sisältöä voidaan esittää ja käyttää. Parhaiten asian ymmärtää testaamalla itse ruudunlukijan avulla, millainen käyttäjäkokemus omilla verkko-, mobiili- ja somesivuilla on. Eteneekö sisältö loogisesti, avautuvatko kuvien ja videoiden sisällöt tai onnistuuko navigoiminen, kun et näekään ruutua?
Viestinnän keinojen jatkuvasti monipuolistuessa on tärkeää huolehtia, että tarjolla on myös vaihtoehtoinen tapa kuluttaa sisältöä. Tyypillinen esimerkki on videot ja niiden tekstitykset, mutta myös podcastille on oltava tekstivastine. Tekstivastineen ei kuitenkaan välttämättä tarvitse olla sanasta sanaan tekstitetty video, vaan se voi olla myös muualla sisällön yhteydessä esitetty teksti, esimerkiksi kuvatekstissä. Ja jos some-kuvalla tarkoitus viestiä jotakin, pitää siihenkin muistaa lisätä alt-teksti.
Saavutettavuus ja esteettömyys kuntoon viimeistään nyt
Saavutettavan sisällön toteuttaminen ei ole hankalaa, ja tekoäly helpottaa ja nopeuttaa sen luomista. Huolehtimalla sisällön saavutettavuudesta varmistat, että vaivalla tuotettu sisältö on mahdollisimman monien lukijoiden, katselijoiden ja kuuntelijoiden käytettävissä.
Jos oman organisaatiosi digikanavien saavutettavuus mietityttää, kannattaa aloittaa tutkimalla oman verkkosivuston tilanne saavutettavuustyökalun (esimerkiksi Wave-työkalu tai Chromen Lighthouse-selainlisäosa) avulla. Muista tarkistaa myös näkymät mobiilissa.
Ja jos tuntuu siltä, että omin voimin asioita ei saada kuntoon kesäkuun aikarajaan mennessä, kannattaa apuun ottaa saavutettavuuden ja sisältöjen ammattilaiset. Analysoimme kanaviesi nykytilan, listaamme kehitystarpeet ja teemme suunnitelman, kuinka edetä. Tarvittaessa autamme toteuttamaan korjaustoimenpiteet. Kun käärimme hihat heti alkuvuodesta, isompikin kanava- ja sisältökokonaisuus saadaan kuntoon hyvissä ajoin ennen määräaikaa!
6 vinkkiä saavutettavampaan viestintään ja markkinointiin
- Testaa verkkosivusi saavutettavuus. Ruudunlukijaa käyttämällä saat itse käsityksen, millainen käyttäjäkokemus on. Ruudunlukija löytyy sisäänrakennettuna tietokoneesta tai puhelimesta, ja useimmat toimisto-ohjelmat sisältävät myös text-to-speech ominaisuuksia. Selvitä sivustosi kehityskohdat Wave-työkalulla tai Chromen Lighthouse-selainlisäosalla. Kirjoita havaintojen pohjalta saavutettavuusseloste ja ota sivuista vastaan palautetta.
- Käytä selkeää ja yksinkertaista kieltä. Vältä monimutkaista ammattisanastoa ja käytä lyhyitä, helposti ymmärrettäviä lauseita.
- Varmista selkeä ulkoasu. Tarkasta fonttien koot ja värien kontrasti. Varmista, että tekstit erottuvat selkeästi taustasta.
- Huolehdi, että verkkosivun otsikkotasot ovat kunnossa, jolloin ruudunlukija osaa tauottaa tekstin oikein.
- Tarjoa vaihtoehtoisia sisältömuotoja. Lisää videoihin tekstitykset, tarjoa äänisisältöihin tekstivastineet ja varmista, että kuville on kirjoitettu alt-tekstit, jotka kuvaavat niiden sisältöä. Alt-tekstit ovat jo osa jokaista suosittua sosiaalisen median palvelua. Edistyneimmät palvelut tarjoavat tekoälyä niiden kirjoittamiseen.
- Ota tekoäly kaveriksi kuvien aukikirjoittamiseen, tekstivastineiden laatimiseen ja tekstityksien kirjoittamiseen.
Viestintästrategi Tiina Varhee työskenteli ennen Eraa ja tekoälyn maihinnousua julkisella puolella saavutettavuuden parissa – ja manasi silloin joka minuuttia, joka kului videoiden tekstittämiseen käsin.