

Kuinka tavoittaa kohderyhmät? Unohda kanavat hetkeksi
Tuntuuko sinusta siltä, että kanavapakkasi on erityisen sekaisin? Ei ihme, sillä murroksessa median lisäksi ovat nyt myös somealustat. Kun tavoitteena on puhutella ja sitouttaa kohderyhmiä, katse kannattaa kääntää hetkeksi kokonaan pois kanavista, viestintätiimimme vetäjä Tuomas Littunen kirjoittaa.
ProComin Viestinnän Pulssi -verkkopaneelin vastaajista 90 prosenttia aikoo lopettaa tai vähentää X:n käyttöä ja 60 prosenttia suunnittelee tekevänsä saman TikTokissa. Uutismedian liiton tutkimus kertoo, että TikTok on nuorille tärkein uutiskanava. Päätoimittaja perustelee Hesarin somesuhdetta sunnuntailehden pääaukeamalla.
Samaan aikaan Optio loppui, Yle vähentää ja Sanoma keskittää. Suomalaisen journalismin tekijöiden rivit jatkavat harvenemistaan, vaikka Uusi juttu onkin tuonut positiivista pöhinää mediakenttään.
Somealustojen ja median murroksilla on valtavia yhteiskunnallisia vaikutuksia, mutta markkinoijan ja viestijän kannalta muutokset tarkoittavat paluuta ikuisuuskysymyksen äärelle: kuinka tavoittaa omat kohderyhmät?
Kun Era kymmenen vuotta sitten perustettiin, sisältömarkkinointi ja omiin kanaviin panostaminen oli kova juttu. Sitten painopiste siirtyi vahvasti some edellä -tekemiseen, ja seuraavaksi kaikki halusivat oman podcastinsa. Myös TikTok kiinnosteli monia, vaikka kanavan tietoturva ja taustat ovat epäilyttäneet alusta lähtien.
Kuinka tehdä toimivia ja eettisestikin kestäviä kanavavalintoja, kun kehityksen vauhti tuntuu vain kiihtyvän?
Nyt olemme tilanteessa, jossa jatkuvan kanavasurffailun sijaan kannattaa pysähtyä hetkeksi ja satsata syvälliseen ja arvopohjaiseen analyysiin. Mediatutkija Marshall McLuhanin kuuluisa ajatus vuodelta 1964 on ainakin negatiivisessa mielessä kovin ajankohtainen: the medium is the message, kanava on viesti.
Kuinka sitten tehdä toimivia ja eettisestikin kestäviä kanavavalintoja, kun kehityksen vauhti tuntuu vain kiihtyvän? Meidän reseptimme Erassa on: käännä katseesi hetkeksi pois kanavista.
Strategiatyöskentelymme perustuu aina kolmeen lähtökohtaan: asiakkaan tavoitteisiin sekä kohderyhmien tarpeiden ja yhteiskunnan muutosvoimien analysoimiseen. Näiden perusteella rakennamme viestinnällisiä teemoja, jotka puhuttelevat kohderyhmiä. Niiden viestimiseen kehitämme kerronnallisia konsepteja, joilla herätämme kohderyhmien kiinnostuksen, sitoutamme yleisöt ja saamme ihmiset toimimaan.
Kun kaikki tämä on tehty, alamme miettiä, mitkä ovat toimivimmat kanavat ja kohtaamispisteet sisältö- tai asiakaspolun eri vaiheissa ja miten budjetti käytetään tehokkaimmin. Mahdollisuuksiahan riittää: somea, natiivia, displayta, mediaviestintää, uutiskirjeitä, asiakasviestintää, tapahtumia, tekoja… Näin etenemällä strategian toteuttaminen ei ole riippuvainen yksittäisistä kanavista, ja mediavalikoima voi elää sekä tulosten perusteella että ympäröivän maailman muutoksiin reagoiden.
Tällä mallilla olemme tehneet viestintä-, sisältö- ja digistrategioita Suomen suurimmille kuluttaja- ja BtoB-yrityksille laadullisesti erinomaisin ja kustannusmittareilla erinomaisen edullisin tuloksin. Kanavamyllerryksen vain kiihtyessä uskomme lähestymistapamme olevan entistäkin toimivampi. Jos sinäkin haluat esimerkiksi 9 miljoonaa videonäyttöä yhden eurosentin sitoutumishinnalla, kannattaa olla yhteydessä meihin!
PS. Digistrategimme Olga Lipasti jatkaa pian siitä, mihin tässä jäätiin, eli kuinka rakentaa toimiva kanavapaketti hyvään strategiaan perustuen.