Polaroid-kuvat-kemiarefe-h

Alkuräjähdys Labrassa: uusi Kemia-lehti syntyi huippuaineksista

Suomen kovin kemian alan tuntemus. Huipputason brändi- ja konseptiosaaminen. Vuosikymmenten kokemus sisältöjen tekemisestä. Siinä kaava, jolla syntyi uusi komea Kemia-lehti. Sisältöjohtaja Titta Kiuru piti päiväkirjaa läpi perinpohjaisen lehtiuudistuksen.  

Maaliskuu 2022: tarjouspyyntö ja sopimusneuvottelut

”Haemme modernia ja laadukasta julkaisua, joka palvelee kemian ammattilaisia sekä muita luonnontieteestä kiinnostuneita.”

Sisältöjohtajamme Riitta Pollari bongaa Kemian Seurojen pikkuilmoituksen Helsingin Sanomien Tiedotukset-palstalta. Siinä pyydetään alustavia tarjouspyyntöjä Kemia-Kemi-lehden uudistamisesta ja tekemisestä sekä kokonaan uuden verkkosivuston rakentamisesta.

Voitamme kisan monien neuvottelukierrosten jälkeen. Ensitöiksi kokoamme tiimin, jolla on vankka kokemus niin brändiuudistuksista, aikakauslehtityöstä kuin verkkosivu-uudistuksistakin. Eero Anhava johtaa asiakkuutta. Sisältöjohtajiksi ryhtyvät Leila Mehto ja Ulla Veirto, visuaalisesta ilmeestä vastaa design director Leena Majaniemi. Itse olen mukana konseptoinnissa ja sisällönsuunnittelussa. Vastaan myös siitä, että löydämme sisällöille parhaat mahdolliset tekijät.

Syyskuu 2022: brändityö

Yhteistyömme Kemian Seurojen kanssa starttaa brändin tekemisellä. Miksi Kemia-lehti on olemassa? Mitä se on nyt ja mitä se haluaa olla tulevaisuudessa? Millainen arvopohja uudella Kemia-lehdellä on? Kenelle Kemia-lehteä teemme ja millaisia tunteita haluamme sen herättävän?

Työskentelemme työpajoissa, joissa on mukana edustajat Kemian Seurojen hallituksesta ja Kemianteollisuus ry:stä. Riitta Pollarin johdolla käymme hienoja keskusteluja kemian merkityksestä yhteiskunnassa ja maailmassa. Päätämme, että Kemia-lehti osallistuu aktiivisesti Suomessa käytävään yhteiskunnalliseen keskusteluun. Haluamme käydä erityisesti tulevaisuuskeskustelua, koska kemian ala on yksi tärkeimmistä tulevaisuuden ongelmien ratkaisijoista.

Työn tuloksena syntyy brändikuvaus: missio, visio, ääni ja kohderyhmät.

Lokakuun alku 2022: sisältöstrategia ja teemat

Ennen kuin pääsemme suunnittelemaan uudistuvan lehden ensimmäistä numeroa tai verkkomediaa, tarvitsemme sisältöstrategian. Se kertoo miksi, kenelle ja miten sisältöjä tehdään. Aloitamme urakan muotoilemalla kohderyhmiä puhuttelevat pääteemat. Niiksi valikoituvat kemia, ihmiset ja työelämä.

Esimerkiksi kemia-teeman alla kerromme monitahoisesti kemian vaikuttavuudesta ihmisten arjessa, ympäristöteoissa ja yhteiskunnan kehityksessä.

Lokakuun loppu 2022: visuaalisuus

Design directorimme Leena suunnittelee Kemia-lehden uuden visuaalisuuden: typografian, värit sekä kuvan ja kuvitusten käytön periaatteet. Esittelemme asiakkaalle kolme logovaihtoehtoa. Voiton vie versio, jossa lehden ruotsinkielinen nimi Kemi sulautuu suomenkieliseen Kemia-nimeen. Samalla valitsemme yhdessä myös lehden koon ja paperin – niistä riittääkin paljon puhuttavaa asiakkaan kanssa.

Nimeämme yhden toimistomme neukkareista Labraksi ja sulkeudumme sinne hiomaan konsepteja teemojen perusteella. Ensimmäisten joukossa kehitämme konseptin, jossa esittelemme kemian alan yrityksen, aloittavan startupin tai tutkimusryhmän. Tämän konseptin kautta avaamme toimialan monimuotoisuutta ja houkuttelevuutta työpaikoista kertomalla.

Piirrämme yhdelle seinälle lehden sivukartan ja liikuttelemme sisältöpalasia, kunnes löydämme lehdelle sopivan rytmin. Miten järjestämme jutut niin, että kokonaisuus pitää otteessaan? Millä herättelemme lukijan mielenkiinnon? Entä mikä konsepti sopii lehden viimeiselle sivulle jättämään lukijalle oikeanlaisen tunteen lehdestä?

Muistan vieläkin hetken, kun miettiessämme koko porukalla ensimmäisen numeron aiheita tajuamme, että kemiaa on kaikkialla!

Loka-joulukuu 2022: toimitustyö alkaa

Teemme rinnakkain printtilehteä ja uutta saittia. Osa konsepteista käytetään vain printissä, toiset vain saitilla, jotkut molemmissa. Sivuston visuaalisuudesta ja responsiivisen käyttöliittymän suunnittelusta vastaa graafinen suunnittelijamme Laura Tyrväinen. Sivuston teknisen toteutuksen hoitaa Eran pitkäaikainen kumppani Digiteam. Kaksi kertaa kuussa ilmestyvä uutiskirje on editori Mikko Viljasen vastuulla.

Tapaamme kemian alan vaikuttajia ja luomme asiantuntijaverkostoa, joista rekrytoimme kirjeenvaihtajaringin. Esittelemme asiakkaalle ensimmäisiä maistiaisia jutuista ja taitoista. Teemme sisältöjä saitille ja valmistelemme sen lanseerausta.

Pidämme ensimmäisen varsinaisen toimituskokouksen, ja lehden ensimmäisen numeron jutut laitetaan tekoon. Olemme saaneet toimitusneuvostolta paljon mielenkiintoisia juttuaiheita: ajankohtaisia puheenaiheita ja ilmiöitä, kiinnostavia ihmisiä sekä ajatuksia siitä, mitä kemian pinnan alla kuplii.

Ryhdymme suunnittelemaan laajaa reportaasia, jonka aiheena on säteilevän ydinjätteen loppusijoitus erityisesti kemiavinkkelistä. Keskustelemme näkökulmista ja päätämme lähettää tuottajamme Marja Ollakan vierailemaan Olkiluodon Onkalossa, 450 metriä maanpinnan alla. Päätämme nostaa vaikuttavan onkalojutun lehden kanteen.

Artikkelit syntyvät tuottajien, sisältöjohtajien, editorien ja graafikoiden tiiviinä yhteistyönä. Huolellisella editoinnilla varmistamme, että sisältö tarjoillaan lukijalle selkeästi ja helposti ymmärrettävästi.

Tammikuu 2023: verkkosivusto liveksi ja lehti painoon

Uusi vuosi alkaa hienosti: kemia-lehti.fi-sivusto on livenä!

Revimme neukkarin seinältä paperisen sivukartan alas ja siirrämme sivukartan sähköiseen muotoon. Design directorimme taittaa ensimmäistä lehteä. Koostamme Ytimessä-nimistä alkupalstaa. Hiomme otsikot ja ingressit.

Määrittelemme myös lehdenteon prosessit: millaisia kokouksia järjestämme, millaisia ovat tarkistusprosessimme, millä välineillä pidämme yhteyksiä?

Kemian Seurojen toiminnanjohtaja Sari Vihavainen on saanut luettavakseen ensimmäisen numeron jutut ja on tyytyväinen. Tammikuun viimeisellä viikolla Kemia-lehti 1/2023 on valmis, ja lähetämme taittoaineiston painettavaksi joensuulaiseen PunaMustaan.

Helmikuu 2023: lehti ilmestyy

Juhlahetki: laatikollinen lämpimäisiä saapuu toimistolle. Saamme asiakkaalta palautetta: ”Huikeaa, miten hienolta lehti näyttää ja tuntuu. Se on selkeä, konkreettinen ja kiinnostava.”

Juhlimme työn merkeissä. Seuraavan numeron teko on jo täydessä vauhdissa.

Haluatko olla mukana komeassa Kemia-lehdessä ja tavoittaa kemian alan ammattilaiset?