Arvosanaksi ysi ja paljon ajattelemisen aihetta – Eran asiakkaat ovat jälleen puhuneet!

Tekoäly ja vastuullisuus pohdituttavat Eran asiakkaita myös tänä vuonna, ja yleisen synkistelyn keskelläkin he haluavat kehittyä ja vaikuttaa. Asiakkaiden ajatukset ja tarpeet ovat kirittäneet Eraa jo pian kymmenen vuotta – ja aiomme luottaa heidän näkemyksiinsä myös tulevaisuudessa, operatiivinen johtaja Tuomas Littunen kirjoittaa.

Sisältömarkkinointi oli kuuminta hottia,

kun Era perustettiin vuonna 2014. Kun nyt kymmenen vuotta myöhemmin kysyimme asiakkailtamme, mitkä ilmiöt vaikuttavat heidän toimintaansa, nousivat kärkeen tekoäly ja vastuullisuus. Myös globaali tilanne, talous, hallitusohjelma, liiketoiminnan ja palveluiden digitalisoituminen, kasvun hakeminen uusilta markkina-alueilta, vihreä siirtymä, osaajapula ja yhteiskunnan polarisaatio mietityttävät asiakaskyselyymme vastanneita viestijöitä ja markkinoijia.

Vastauksista piirtyy jonkinmoinen ajankuva tämän hetken Suomesta – eikä sellaisena lainkaan yksiulotteinen. Ilmassa on monia haasteita ja uhkakuvia, mutta myös paljon mahdollisuuksia ja uusia avauksia.

Kokonaisuutena asiakkaidemme ajatuksista – samoin kuin päivittäisestä työstämme heidän kanssaan – välittyy positiivinen tekemisen meininki. Heidän tunnelmansa eivät ole lainkaan niin synkkiä ja näköalattomia kuin yleinen puheenparsi juuri tällä hetkellä. Yrityksissä ja muissa organisaatioissa katsotaan vahvasti eteenpäin, aloitetaan uusia projekteja, markkinoidaan tuotteita ja palveluita sekä pyritään entistä parempiin, vaikuttavampiin ja vastuullisempiin tuloksiin.

Kymmenessä vuodessa on muuttunut sekin,

että organisaatioiden sisäiset muurit ovat murentuneet ja kumppanien kanssa työskentelystä on tullut luonnollinen osa tekemistä. Kumppania osataan käyttää yhä fiksummin milloin täydentämään osaamista, milloin auttamaan kiireen keskellä ja milloin tuomaan uusia näkökulmia. Kipeimmin asiakkaamme kaipaavat juuri nyt kumppanin apua viestintään, digitaaliseen markkinointiin, sosiaalisen median sisältöihin ja sisältömarkkinointiin. Viestinnässä kiinnostavat erityisesti vuokra-asiantuntijapalvelut, media- ja vastuullisuusviestinnän osaaminen sekä vaikuttajavalmennukset.

Näitä tarpeita tutkaillessa tuntuu hurjalta, että alkuvuosina me Erassa keskityimme puhtaasti sisältömarkkinointiin ja sanoimme tiukasti ei esimerkiksi viestinnän töille. Kun asiakassuhteet syventyivät, halusimme tietysti palvella mahdollisimman hyvin ja laajensimme tekemistämme palvelu palvelulta. Nyt kymmenvuotisjuhlien kynnyksellä olemme kasvaneet sisältö-, viestintä- ja markkinointitoimistoksi, jonka porukalta luonnistuvat niin palkitut sisällöt, vaikuttajavalmennukset, pörssiyritysten isot transformaatiohankkeet kuin hybridityön johtamisen kehittäminenkin.

Parhaillaan mietimme kovasti,

millainen toimisto ja kumppani haluamme tulevina vuosina olla. Ajatuksemme jalostuvat vielä, mutta omat vahvuutemme ovat jo kirkastuneet: Osaamme edistää vaikuttavia muutoksia. Sisällöllinen näkemyksemme auttaa asiakkaitamme puhuttelemaan kohderyhmiään ja saamaan aikaan toimintaa. Palveluvalikoimassamme on juuri niitä asioita, joissa olemme erityisen hyviä.

Emme ole tulleet tähän johtopäätökseen pelkällä kymmenvuotiaan itsevarmuudella, vaan asiakkaitamme kuunnellen. Tuore suositteluarvosanamme on nimittäin tasan yhdeksän asteikolla ykkösestä kymppiin. Ykkösiä emme saaneet yhtään, kymppejä sen sijaan 15.

Monia asioita teemme siis oikein, ja parantamisen varaa pitääkin aina olla. Luotamme, että asiakkaamme kirittävät meitä myös tulevina vuosina!

Eran asiakaskysely tehtiin loka–marraskuussa 2023. Siihen vastasi 46 asiakasta 32 eri organisaatiosta.

ERA_circles_500px_0012_Littunen07

TUOMAS LITTUNEN

Tuomas Littunen on kuunnellut Eran asiakkaiden ajatuksia yhdeksän vuoden ajan projekti-, sisältö-, asiakkuus- ja operatiivisen johtajan rooleissa. Nykyään hän keskittyy erityisesti Eran viestintäasiakkuuksiin.

Näin asiakkaat arvioivat Eraa

Timanttinen jengi! Aktiivista, reagoivaa, joustavaa ja nopeaa toimintaa tilanteessa kuin tilanteessa. Halu kehittää ja kehittyä on tekemisen ytimessä.

Vahva projektiosaaminen yhdistettynä näkemykseen tulevaisuudesta.

Ammattitaitoista, tuloksellista ja hauskaa yhteistyötä.

Liiketoimintaymmärrys eri tasolla kuin isoilla mainostoimistoilla.

Erinomaisia näkökulmia ja teemojen rikastamista. Yhteistyö on todella sujuvaa ja ratkaisukeskeistä.

Kaikki toiveemme kuullaan hyvin, toteutukset ovat ensiluokkaisia ja ihmiset ihania.

Yhteistyö sujuu mutkattomasti ja yhteisissä palavereissa ei ole pulaa ideoista eikä ilosta.