”Viestintä tekee hyvät teot näkyviksi ja luo toivoa”

Vuosi vaihtuu, mutta ankeiden uutisten virralle ei näy loppua. Vaan paljon maailmassa tehdään hyvääkin ja kerrotaan tarinoita, jotka innostavat ja auttavat uskomaan huomiseen. Kysyimme neljältä viestinnän ja markkinoinnin ammattilaiselta, mikä on heidän hyvä tekonsa vuonna 2024.

Hanna Vesenterä
Atea Finlandin markkinointi- ja viestintäjohtaja

Vastuullisuus ja digitalisaatio ovat päivän polttavia kysymyksiä – ja ne nivoutuvat tiiviisti yhteen. Digitalisaatiolla on valtava potentiaali parantaa ihmisten elämää, yhteiskuntia ja maailmaa. Kun teknologia valjastetaan hyvän tekemiseen, saamme toivoa paremmasta huomisesta.

Atea on nimetty maailman vastuullisimmaksi IT-palveluyritykseksi. Se on kovan ja tavoitteellisen työn tulosta. Olemme yli 8 000 asiantuntijan eurooppalainen konserni. Meillä on sitäkin kautta velvollisuus – ja ennen kaikkea mahdollisuus – tehdä konkreettisia vastuullisia tekoja ja haastaa muita samaan. Yksi vuoteen 2030 ulottuvista vastuullisuustavoitteistamme liittyykin siihen, että kutsumme ja haastamme asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme mukaan toimimaan entistä kestävämmin.

Vuoden digiteko -kilpailu on hyvä esimerkki siitä, kuinka nostamme esiin digitalisaation konkreettisia hyötyjä ja onnistumisia yhdessä kumppaniemme kanssa. Olemme etsineet ja palkinneet yritysten ja julkisen sektorin vaikuttavia digitekoja julkisesti jo neljä kertaa. Vuonna 2023 painotimme valintakriteereissä erityisesti vastuullisuutta. Myös finalistit valitseva kilpailun tuomaristo edusti erilaisia näkökulmia vastuullisuuteen.

Kilpailun ja siihen liittyvän yleisöäänestyksen idea on innostaa ja näyttää mallia. Vuoden 2024 kilpailun suunnittelu on jo alkanut. Toivottavasti pääsemme näyttämään digitekojen kautta, kuinka teknologia tuo parhaimmillaan toivoa maailman myllerrysten keskelle.

Antti Oksanen
Veronmaksajain Keskusliiton viestintäjohtaja ja ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n puheenjohtaja

Hyvän tekeminen sisältyy vahvasti jo yhteen Veronmaksajain perustehtävään: suomalaisten taloustaitojen parantamiseen. Tarjoamme tietoa, neuvoja ja vinkkejä vero- ja talousasioiden hoitoon – niin jäsenillemme kuin muille kiinnostuneille. Haluamme auttaa ihmisiä ottamaan vastuun omasta taloudestaan.

Painotamme viestintäämme ensi vuonna erityisesti nuoremmalle kolme-nelikymppisten kohderyhmälle. Olemme lisänneet heille suunnattua sisältöä muun muassa Taloustaito-lehdessämme. Lisäksi olemme entistä aktiivisemmin läsnä somealustoilla, etenkin Instagramissa, jossa olemme myös tehneet vaikuttajayhteistyötä. Yksi teemoistamme on sijoittaminen, jonka voi aloittaa jo nuorena pieni summa kerrallaan.

Vaikka vastuullisuus on toimintamme ytimessä, emme ole viestineet teoistamme systemaattisesti. Jatkossa aiomme avata enemmän esimerkiksi sitä, mitä edellytämme itseltämme ja kumppaneiltamme hiilijalanjäljen minimoimiseksi ja kuinka pidämme huolta omasta henkilöstämme.

Asiakkaat, sijoittajat ja muut sidosryhmät odottavat yritysten toimivan vastuullisesti. Viestinnällä ja markkinoinnilla teot tehdään näkyväksi. Pidän tärkeänä, että hyvät teot ovat osa yritysten ja organisaatioiden kokonaisvaltaista tekemistä – eivät vain yksittäisiä kampanjoita. Tämä edellyttää, että viestinnän merkitys ymmärretään ylimmässä johdossa ja hallituksessa asti. Jos näin ei ole, se yleensä näkyy ulos asti viestinnän linjattomuutena ja lyhytjänteisyytenä.

Heta Kärki
Joo Groupin kaupallinen johtaja

Uskon vahvasti markkinointiin tekojen kautta. Joo Groupin sosiaalisena missiona on luoda vuokra-asumiseen yhteisöllisyyttä. Sillä voidaan lisätä ihmisten turvallisuuden tunnetta. Meistä jokainen haluaa tuntea olonsa turvalliseksi kotonaan. Siinä auttaa, kun tuntee naapurinsa edes moikkailuasteella.

Meillä on lähes 8 000 vuokra-asuntoa ympäri Suomen. Yksin asuvat, nuoret aikuiset ovat suuri asiakasryhmämme. Vuonna 2021 tekemämme tutkimuksen mukaan kaksi kolmasosaa asukkaistamme oli kiinnostuneita tutustumaan naapureihinsa. Siksi olemme kokeilleet erilaisia tapahtumakonsepteja, joilla tuomme ihmisiä yhteen. On ollut muun muassa juoksutapahtumaa, lukupiirejä, sulkapalloa, hodarikoju, kukkien istuttamista pihalla ja asukkaiden pikkujoulut. Kerran vuodessa vietämme Joo-päivää, viimeksi Oulussa ja Kirkkonummella.

Vuonna 2024 jatkamme tapahtumia. Asukkaamme ovat kiitelleet, kuinka ne tarjoavat väylän tutustua toisiin. Aivan uutena avauksena aloitamme Nokialla aikuisten koriskoulun yhteistyössä koripalloseura BC Nokian kanssa. Kannustamme ihmisiä sanomaan joo uusille ystävyyksille ja harrastuksille.

Hyvät teot ovat pohja vahvalle brändille. Yhteisöllisyys on meille keino erottautua. Se tuo myös merkityksellisyyttä omaan työhömme, mikä on työntekijöillemme tärkeää. 

Jussi Rossi
LähiTapiola Pääkaupunkiseudun liiketoimintajohtaja

Julkisuudessa on puhuttu paljon lasten ja nuorten harrastusten kustannusten noususta ja matalan kynnyksen harrastustoiminnan tarpeesta. Haluamme osaltamme varmistaa, että pääkaupunkiseudun lapsilla ja nuorilla on mielekästä tekemistä harrastusten merkeissä. Uskomme, että harrastamisella on parhaimmillaan pitkäaikaisia vaikutuksia lasten ja nuorten sekä koko yhteiskunnan hyvinvointiin. Se on siis vahvasti sidoksissa meidän tehtäväämme vakuutusyhtiönä ja hyvän elämän edistäjänä.

Olemme tukeneet lasten ja nuorten harrastamista vuosia, mutta 2023 teimme ensi kertaa LähiLahjoitus-kampanjan. Siinä pääkaupunkiseudun lasten ja nuorten harrasteryhmät saivat hakea tuhannen euron tukea, ja saajat valittiin kaikille avoimella yleisöäänestyksellä. Tiesimme, että tuelle on suuri tarve, mutta silti suosio yllätti meidät. LähiLahjoitusta haki 367 harrasteryhmää ja ääniä kertyi yli 65 000! Vaikutuimme tästä ja päätimme tuplata tukemme 100 000 euroon, jolloin lahjoituksen sai yhteensä sata harrasteryhmää.

LähiLahjoitus on konkreettista taloudellista tukea, mutta myös korostetusti viestinnällinen hanke. Siksi oli erityisen ilahduttavaa, että harrasteryhmät lähtivät oma-aloitteisesti mukaan levittämään hyvää sanomaa ja äänestys aktivoi kymmeniä tuhansia ihmisiä tämän tärkeän asian äärelle. Tavoitteemme on nostaa esiin lasten ja nuorten harrastamisen merkitystä sekä harrasteryhmissä tehtävää hienoa työtä. Teemme LähiLahjoituksia uudelleen vuonna 2024.

On hyvä, jos hyvinvointi ei nojaa vain julkisen sektorin varaan. Yritysmaailmalla on paikkansa tässä työssä ja LähiLahjoituksen kaltaiset panostukset ovat tarpeen.

Haluatko kuulla lisää markkinointi- ja viestintä­päättäjien näkemyksiä?