9 vuotta Eraa ­– 9 tarinaa töistämme

Eran yhdeksään vuoteen mahtuu tuhansia töitä. Merkkipäivän kunniaksi muistelemme niistä mieleenpainuvimpia.

Tie auki TikTokiin

”Hyvään lopputulokseen on mahdollista päätyä myös silloin, kun lähtökohta ei ole kristallinkirkas. Eräs asiakkaamme oli ostanut meiltä työtunteja, joista osa oli jäänyt käyttämättä. Pohdimme yhdessä, miten käyttäisimme ne parhaalla mahdollisella tavalla, ja päädyimme suunnittelemaan TikTok-oppaan. Mietimme aluksi yhteisissä työpajoissa asiakkaan kanssa, miksi TikTokiin kannattaa mennä ja millaisia tuloksia lähdemme tavoittelemaan. Siitä päädyimme vähitellen yksityiskohtaisempiin ohjeisiin kuten siihen, miten videoille kannattaa pukeutua ja millainen kieli niihin sopii. Oma neuvoni some-playbookien suunnittelijoille kuuluu: mieti, millainen opas itseä auttaisi, jos et tietäisi asiasta mitään. Lopputulos oli next level -onnistuminen, ja kaikki osapuolet olivat tyytyväisiä. Tunnit tulivat käytettyä tuloksellisesti, ja jatkoakin on seurannut.”

Olga Lipasti
Digituottaja 

 

Päivä ruumishuoneella

”THL:n oikeuslääketieteen erikoislaitos Helsingissä on ehdottomasti erikoisin paikka, jossa olen Eran-vuosinani vieraillut. Laitoksen toiminta on yhteiskunnallisesti merkittävää: siellä suoritetaan vuosittain 3 000 oikeuslääketieteellistä ruumiinavausta, tehdään oikeustoksikologisia laboratoriotutkimuksia ja tutkitaan DNA-näytteitä. Senaatti-kiinteistöt – joka on laitoksen rakennuttaja – tilasi meiltä kaksi videota ja artikkelin, joissa kerrotaan rakennuksesta, sen suunnittelusta ja vaikuttavuusanalyysistä. Pääsin tutustumaan kiinteistöön, kun se oli valmis käyttöönottoa varten. Oli kiehtovaa päästä kiertelemään paikassa, jonne ulkopuolisilla ei enää myöhemmin olisi asiaa. Toiminta on niin sanotusti turvakriittistä ja arkaluontoista. Rakennuksessa vierailee esimerkiksi rikoksen uhreja ja tekijöitä, poliiseja ja hautausurakoitsijoita. Projekti oli suuritöinen ja antoisa. Sain hyödyntää laajasti toimittajan ammattitaitoani, tutustua mielenkiintoisiin ihmisiin ja oppia uutta. Ja mikä tärkeintä – asiakas oli todella tyytyväinen lopputulokseen.”

Ulla Veirto
Sisältöjohtaja

Kukkia vaimolle, yllätyspalaute itselle  

”Minulla oli Eran alkuvuosina tapana ostaa vaimolleni kukkia palkkapäivänä. Eräänä perjantaina menin lähikukkakauppaamme Helsingin Pohjois-Haagassa. Kun kauppias solmi kimppua, kyselin hänen viikonloppusuunnitelmistaan. Hän kertoi lähtevänsä miehensä kanssa avoautoilemaan yhteen suosikkikohteistaan: rakenteilla olevan kauppakeskus Redin työmaalle. Hän luetteli, mitä kaikkea mielenkiintoista sinne on tulossa – kuten esimerkiksi Esplanadin puiston kokoinen pihakansi. Ilokseni huomasin, että yksityiskohdat kuulostivat varsin tutuilta. Redi oli asiakkaamme, ja kauppias listasi juuri niitä asioita, joita olimme nostaneet esiin kauppakeskuksen markkinoinnissa. Tämä oli hieno päätös työviikolle: lukuja ja tuloksia kuulee usein, mutta näin suoraa asiakaspalautetta harvemmin. Rehellisyyden nimissä on vielä lisättävä, että kukkien ostaminen on sittemmin jäänyt, mutta poimin silloin tällöin kimppuja itse.”

Eero Anhava
Toimitusjohtaja ja osakas

 

Tragedia koirapuistossa

”Ihmisäänessä on ainutlaatuista läheisyyttä, lämpöä ja inhimillisyyttä. Ei siis ihme, että podcastien suosio kasvaa koko ajan myös markkinoinnissa. Käsikirjoitan ja tuotan vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINElle podcast-sarjaa, jossa ratkotaan pankki- ja vakuutusasioihin liittyviä ongelmatilanteita. Podcastien tekemisessä on aivan omat lainalaisuutensa: tekstiä ei voi lukea suoraan paperista, vaan onnistunut lopputulos vaatii heittäytymistä, vahvaa läsnäoloa ja juuri oikeiden tyyppien löytämistä. Kun teimme lemmikkivakuutuksista kertovaa jaksoa, etsimme siihen asiantuntijaa, jolla olisi lemmikki. Sellainen löytyikin, ja taustahaastattelussa kävi ilmi, että hänen kahta koiraansa oli raadeltu koirapuistossa. Tapaus on aivan hirveä, mutta en silti voinut olla ajattelematta, että stoorin kannalta tällainen löytö oli mahtava. Henkilökohtaisuus puhuttelee ihmisiä ja vetoaa tunteisiin, ja jakso onnistuikin erinomaisesti.”

Kaisa Viljanen
Viestintästrategi

 

Väärin voitettu täysosuma

”ICT-alan asiakkaamme lanseerasi joitain vuosia sitten uuden palvelun, jolle se halusi nopeasti näkyvyyttä. Teimme heille palvelusta kertovan verkkoartikkelin ja SEO-optimoimme sen viimeisen päälle. Se menikin ihan nappiin, sillä artikkeli nousi Googlessa nopeasti listan ensimmäiseksi. Tämmöistä näkyvyyttä ei ole kovin helppoa saada, emmekä laittaneet artikkelin markkinointiin euroakaan. Fiilikseni olikin varsin riemukas, kunnes muutaman kuukauden päästä ilmeni, että asiakkaan uusi palvelu ei toiminut aivan suunnitelmien mukaan. Pian löysimmekin itsemme pähkäilemästä, miten saamme artikkelin Googlesta pois – sehän ei käy ihan tuosta vain. Tarinan opetus oli, että työelämässä voi käydä näinkin: täysosuma oli väärin voitettu.”

Mikko Viljanen
Sisältöjohtaja

 

Yllättävä kommenttivyöry

”AEL-säätiön 100-vuotiskampanja osoitti, että nostalgiassa on voimaa. Pääsimme mukaan suunnittelemaan Ammatinedistämislaitoksen uutta tulemista yleishyödyllisenä apurahasäätiönä. Tehtävää oli paljon, sillä säätiölle tarvittiin uusi brändi ja ilme. Suunnittelimme myös ohjelman apurahaseminaariin. Löysimme nopeasti kampanjalle sloganin: Satavuotiaan uusi elämä. Siinä tiivistyvät hienolla tavalla pitkä historia ja uusi alku. Pääsimme penkomaan säätiön arkistoon vanhoja kuvia, joista koostimme historiavideon. Pilkoimme siitä someen klippejä, jotka saivat valtavan huomion. Somekävijät kommentoivat postauksia vuolaasti: yksi bongasi äitinsä vanhan työpaikan ja toinen kertoi sukunsa tarinan. On kiehtovaa, että nostalgia voi auttaa ihmisiä näkemään oman merkityksensä yhteiskunnassa.”

Kristina Herbert
Asiakkuusjohtaja

 

Actionia autiolla saarella

”Kun aloitin Eralla kaksi vuotta sitten, pääsin heti kättelyssä mukaan todella isoon tuotantoon. Telia lennätti kolme nimekästä pelaajaa autiolle saarelle kertoakseen, että 5G toimii syrjäisilläkin seuduilla. Era oli mukana sisällöntuotannossa, ja oma tehtäväni oli editoida materiaalista somevideoita. En ole koskaan ollut mukana niin hektisestä proggiksessa – aikaa oli vähän ja materiaalia valtavasti. Vaikka olimme käsikirjoittaneet videot, tällaisessa projektissa on pakko myös improvisoida ja mennä materiaalien ehdoilla. Välillä tuli hiki, mutta jokaiseen videoon löytyi kuitenkin punainen lanka ja tarina, joka koukuttaa katsojan. Tämä oli ihan sikahauska työ kokonaisuudessaan: lopputulos oli elokuvamainen ja leikkaukset nopeita. Myös katsojat tykkäsivät, sillä parhaimmillaan yhdellä videolla oli 75 000 katselukertaa.”

Antti Pihlajaniemi
Graafinen suunnittelija 

 

Uusi näkökulma peliriippuvuuteen

”Rahapeliriippuvuus koskettaa yli miljoonaa suomalaista. Pelaaminen ei  ole vain pelaajan ongelma, vaan myös lähipiirin elämää. Teimme yhdessä Peliklinikan, THL:n ja monien järjestöjen kanssa viestintästrategian, jossa kohderyhmämme oli peliriippuvaisten läheiset. Aihe on erittäin tabuistunut, ja niin pelaajat kuin läheisetkin häpeävät. Jatkoimme työtämme Peliklinikan kanssa. Teimme yhdessä sosiaalialan asiantuntijoiden kanssa sisältöjä läheisille. Heillä oli aiheen paras osaaminen, ja me viestinnän ammattilaisina muokkasimme sisällöt ihmisläheisiksi. Työ jatkui vielä onnistuneella mediaviestinnällä. Viimeinkin Suomessa herättiin näkemään  peliriippuvuus yhteiskunnallisena ongelmana! Ajankohtainen kysymys onkin, rajoitammeko jatkossa lainsäädännöllä rahapelaamisen markkinointia. 

Riitta Pollari
Sisältöjohtaja ja osakas

 

Iloa asiakkaan puolesta

”Viestintää tehdessämme välitämme tietoa ja tunnetta näkökulmilla, sanoilla, äänenpainoilla, asioiden järjestyksellä ja kielikuvilla. Kun viesti on ulkona, odotamme, millaisia reaktioita se aiheuttaa: mediaosumia, keskustelua tai toimintaa. Iso osa työstä ja sen vaikutuksista tapahtuu ihmisten aivoissa ja niiden välillä. Siksi on aina virkistävää, kun tehty työ kiteytyy johonkin konkreettiseen hetkeen. Oli juhlavaa, kun upouusi Viking Glory lipui Turun satamaan matkattuaan sinne läpi maailman seitsemän meren. Uusi laiva on aina uutinen, mutta Gloryn saapuminen symboloi myös maailman avautumista masentavan koronapandemian jälkeen. Kun Länsimetro aloitti liikenteensä, nousin aamuyöllä katsomaan livelähetystä Otaniemen asemalta – teimme silloin yhteistyötä Aalto-yliopiston kanssa Otaniemen kampusalueen brändäämiseksi. On mukavaa iloita oman työn tuloksista, mutta ehkä vielä mukavampaa on olla iloinen asiakkaan puolesta.”

Tuomas Littunen
Operatiivinen johtaja