Motion branding herättää yrityksen ilmeen eloon

Leikkisä, innostava, rohkea ja vaikuttava – sellainen on Era Contentin motion brand. Vaikka liikkuvat logot ja some-animaatiot ovat olleet jo kauan arkipäivää, on yrityksen liikkuvan ilmeen suunnittelu aivan uusi juttu, kirjoittaa motion brandingista Suomen ensimmäisen opinnäytetyön tehnyt liikegraafikko Mika Yösärä.

Logot ovat liikkuneet ja olleet äänessä kauan. Leijona karjahti Metro-Goldwyn-Mayerin tunnuksessa ensimmäisen kerran vuonna 1928. Euroopassa 2002 julkaistun Nintendo GameCuben animoitu logo elää nykyään omaa elämäänsä – siitä on tullut meemimateriaalia. Meille GameCuben äärellä kasvaneille logon tunnistettava liikekieli yhdistyy heti nostalgiseen brändiin.

Logo on kuitenkin vain yksi osa brändiä. Mitä muuta annettavaa animaatiolla ja liikegrafiikalla voisi olla brändeille? Sitä päätin tutkia opinnäytetyössäni LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituuttiin. 

Animaatio on kiehtonut minua pienestä pitäen. Disneyn Leijonakuningas kuuluu suosikkeihini, mutta lämpenen myös laadukkaille supersankarielokuville. Ne on nähtävä valkokankaalla. Viimeksi kävin katsomassa taideanimaation keinoja hyödyntävän Spider-Man: Across the Spider-Versen. Visuaalinen taidokkuus viehättää minua videopeleissäkin. Klassikkopeli Dragon’s Lairin mestarillinen animaatio saa pelaamisen tuntumaan siltä, kuin esittäisi itse pääosaa elokuvassa.

GameCube-pelikonsolin alkuanimaatiosta on tehty erilaisia hauskoja versioita.

Mikä motion branding?

Tein opinnäytetyöni työpaikalleni Era Contentiin. Alun perin ajatuksena oli tehdä toimistomme brändiin ja visuaaliseen ilmeeseen istuvaa liikegrafiikkaa, jota voisimme käyttää esimerkiksi Instagramissa. Syventyessäni tehtävään törmäsin motion branding -käsitteeseen. Se tarkoittaa brändin edistämistä tai brändäystä liikegrafiikan eli motion designin keinoin. Käsitteellä ei ole suomenkielistä vastinetta, mutta yksinkertaistaen voidaan puhua brändin liikkuvasta ilmeestä.

Itse asiassa motion brandingistä ei ole aiemmin tehty opinnäytetöitä Suomessa, eikä aiheesta ole kirjoitettu suomeksi. En ollut itsekään kuullut siitä aikaisemmin. Tutustuessani aiheeseen oivalsin, kuinka animaatio voi palvella brändiä strategisella ja visuaalisesti kiinnostavalla tavalla.

Motion branding koostuu tunnistettavalla tavalla liikkuvista digitaalisista materiaaleista. Se määrittelee, miten logo animoituu, kuinka se ilmestyy kuvaan ja miltä videokuvan päällä olevat tekstiplanssit näyttävät. Motion branding saattaa sisältää graafisia mausteita kuten vinjettejä, joita voi lisätä esimerkiksi erilaisiin esityksiin tai sosiaalisen median postauksiin. Mutta yhtä hyvin se voi olla pidempi juonellinen brändianimaatio. Kaikkien materiaalien tavoite on vahvistaa brändimielikuvaa.

Eralle sopivaa liikettä hahmottelimme kuvaparien avulla. Lähteet: https://bloody-dairy.com/qftnp53jdn3qs801re8c0laqipew6p, tekijä Min Liu ja https://dribbble.com/joonajoon, tekijä Joona Aalto.

Eran leikkisä ja rohkea liike

Brändin liikkuvan ilmeen pitää olla linjassa brändin äänensävyn ja visuaalisen identiteetin kanssa. Eran ilme oli minulle jo tuttu, mutta syvensin ymmärrystäni keskustelemalla design-tiimin kollegoideni ja muiden eralaisten kanssa. Yhdessä tiivistimme Eran visuaalisuuden neljään määreeseen: leikkisyys, innostavuus, rohkeus ja vaikuttavuus.

Ryhdyin tutkimaan, kuinka liike voisi ilmentää näitä neljää attribuuttia. Hahmotin firmallemme sopivaa liikekieltä esimerkkiparien kautta. Esitin rinnakkain kaksi demoa, joista pyysin valitsemaan miellyttävämmän. Näin sain hyvän käsityksen esimerkiksi siitä, toivotaanko Eralle ominaisen liikkeen olevan nopeaa vai hidasta, sulavaa vai hypähtelevää.

Päädyimme kaksiulotteiseen, nopeaan ja suoraviivaiseen liikkeeseen, jossa pehmeyttä hyödynnetään tehosteena. Ulos rajautuivat kliininen, korporatiivinen, kolmiulotteinen ja hidas liike. 

Eran motion brandingissa haluttiin panostaa erityisesti leikkisyyteen ja kepeyteen, jota ilmentävät lapsekkaat, kikatuksesta muistuttavat pienet nykäykset.

Adobe After Effects -ohjelman liikkuvien kuvitusten nopeuskäyrä näyttää velositeetin muutokset, joilla Eran liikegrafiikka saa pehmeät muotonsa ja piristävät nykäyksensä.

Style Guidesta tehokkaaseen toteutukseen

Leikkisyyden lisäksi halusimme painottaa myös rohkeutta. Meille on vain luonnollista kokeilla rohkeammin uusia asioita. Eran liikkeen ei esimerkiksi tarvitse olla täydellistä, vaan rosoisuus ja hypähtely voi herättää huomiota aivan eri tavalla. 

Määrittelin myös, miltä liikkuva teksti näyttää Eran materiaaleissa, kuten nettisivujen otsikoissa tai esityksissä. Kuvituksena toimivan tekstin animointi on vapaampaa.

Lisäksi suunnittelin animointeja Eran elementteihin, joita voimme hyödyntää esimerkiksi somepostauksissa tai esityksissä. Opinnäytetyön valmistuttua olenkin tehnyt näitä liikegraafisia kuvituksia jo yksitoista erilaista. 

Lopputyöni toiminnallinen osuus oli Eran Motion Design Style Guide eli ohjeistus liikkuvan brändi-ilmeen toteuttamiseksi. Sen avulla jokainen visuaalisuuden parissa työskentelevä eralainen voi herättää Eran brändin ja tarinan eloon juuri oikealla tavalla – ja tehokkaasti.

Circle_Yösärä copy

MIKA YÖSÄRÄ


Mika Yösärä on Era Contentin liikegraafikko. Hän on opiskellut mediasisällön suunnittelua Lahden LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutissa ja valmistui medianomiksi loppuvuonna 2022.