mockups-design.com

”Varaudu innostumaan ja innostamaan!” Tällaista on työskennellä Erassa

Joukko eralaisia kertoo, mitä he työstään ja työpaikastaan tuumaavat.

Millaista on aloittaa uutena eralaisena?

Asiakkuusjohtaja Kristina Herbert, haastatteluhetkellä kolmatta päivää Erassa

Ensimmäiset päivät ovat kuluneet vauhdikkaasti – pääsin mukaan tapaamaan asiakasta jo tunnin työkokemuksella! Sen jälkeen olen jaellut moikkauksia sisäisissä palavereissa, ajautunut keskustelemaan urapoluista ja Netflix-sarjoista, tutustunut Eran strategiaan ja laittanut työvälineitäni ja viestintäkanavia kuntoon. Nyt ollaan linjoilla!

Kaikkia eralaisia en ole vielä tavannut. Silti kummastelen, että olenko tosiaan ollut vasta kolme päivää jengissä vai tuntenut nämä ihmiset jo pidempään?

Vaikka meitä täällä toimistolla on vain muutama, ympärillä tapahtuu koko ajan ja sisältöjä, joihin tutustua, on vaikka kuinka. Olen selvästi asiantuntevan ja kokeneen porukan ympäröimä.

Miten sisällöt syntyvät Erassa?

Titta Kiuru, sisältöjohtaja ja sisältödeskin esihenkilö, eralainen vuodesta 2021

Hyvä sisältö on monen osaajan työn summa. Kaikki lähtee suunnittelusta, jossa yhdessä asiakkaan kanssa kirkastamme idean ja yhteiset tavoitteet. Meillä tiimiin kuuluu aina eri ammattilaisia, sillä onnistuneet sisällöt vaativat monenlaista ajattelua ja näkemystä eri kanavista, kerronnan keinoista, analytiikasta ja visuaalisuuden merkityksestä.

Lopulta kaikki on kiinni ihmistuntemuksesta – siitä, että osaamme kuunnella niin asiakasta, tiimikavereita kuin haastateltaviakin.

Tulit traineeksi Eraan suoraan Lontoosta. Mitä eranautti-ohjelma sinulle opetti?

Teemu Sätilä, tuottaja, eralainen vuodesta 2022

Eranauttina havaitsin, että minulla on itse asiassa paljon erilaista kokemusta ja osaamista – voin tuoda arvokasta näkemystä myös yhteiseen pöytään. Olen saanut Erassa itseluottamusta, syventänyt ajatteluani ja oppinut hyviä työskentelytapoja yhdessä tekemiseen sekä esimerkiksi ideoiden ja tekstien jalostamiseen. Täällä minut myös nähdään kokonaisuutena, ja olen työroolini lisäksi paljon muutakin. Voin ammentaa työhöni muista intohimoistani, kuten musiikista.

Mitä Eran visuaalinen ilme kertoo firmasta ja eralaisista?

Laura Tyrväinen, graafinen suunnittelija, eralainen vuodesta 2022

Haluamme olla persoonallisen näköinen ja erottua alan muista toimijoista. Era on suhteellisen nuori toimisto, ja visuaalisessa identiteetissä siitä kertoo leikkisä tunnelma, rohkea mutta karsittu värimaailma sekä orgaaniset kuvitukset yhdistettynä pelkistettyyn typografiaan. Karsittu perusilme antaa tilaa kuvituksille, joilla voimme ilmentää monipuolista osaamistamme sekä lämmintä työilmapiiriämme lähes rajattomasti.

Mikä Erassa on muuttunut siitä, kun tulit taloon vuonna 2015?

Tuottaja Henna Rautiainen, eralainen joulukuusta 2015

Tulin töihin reilun vuoden ikäiseen, tomerat ensiaskeleensa sisältömarkkinoinnin uudistajana ottaneeseen Eraan. Nyt voin sanoa, että todella paljon on muuttunut – ja toisaalta ei ole.

Kun aloitin Erassa, toimistomme oli Munkkiniemessä vanhassa pankkikonttorissa, ja tunnelma oli tiivis. Niin kirjoitushommat, palaverit kuin yhteiset kahvihetketkin olivat samassa avotilassa. Vetäytymään pääsi entiseen pankkiholviin. Taisin olla kova vetäytymään, koska holvi nimettiin Hennalaksi. Vessapaperia osti lähikaupasta se, jolla oli aikaa. Asiakkaita oli muutama, ja kaikki eralaiset olivat mukana lähes kaikessa. Jälkikäteen ajateltuna tämä oli mieletön oppimatka.

Nyt Eralla on väljät toimistotilat Pitäjänmäellä: kokoushuoneita on useita ja vetäytymistilojakin kaksi. Niiden nimet ovat Hys 1 ja Hys 2. Vessapaperit ja käsidesit tulevat toimistolle tilattuina. Asiakkaiden toimialat ovat uskomattoman monipuolisia, ja on hienoa, miten olemme kasvaneet yhdessä asiakkaidemme kanssa.

Kasvun myötä Eran toiminta on organisoitunut. Kaikki eivät voi tehdä kaikkea, mutta edelleen jokainen meistä saa olla monessa mukana. Työnkuva ei määrity tittelin perusteella, vaan laajenee luontevasti sisältöjen tekemisestä viestintään ja brändi- ja strategiatyöhön. Se mikä ei ole muuttunut, on kiinnostavien ja mieleen jäävien sisältöjen luominen. Se alkaa edelleen kysymällä, mitä haluamme kertoa, miksi ja kenelle. Tämä vaatii perehtymistä, ajattelemista, itsensä haastamista ja ideoiden pallottelua. Parasta on, ettei työtä tarvitse tehdä yksin. Innostumme yhdessä ja innostamme toisiamme. Olemme aidosti hyvä tiimi.

Teet vapaa-ajallasi musiikkia. Jos Era olisi musiikkia, miltä se kuulostaisi?

Graafinen suunnittelija Antti Pihlajaniemi, eralainen maaliskuusta 2022

Era olisi itsevarmuudella eteenpäin jyräävä nopeatempoinen kappale, unohtamatta kuitenkaan pientä pilkettä silmäkulmassa. Se olisi positiivissävytteinen, mutta ei kuitenkaan liian siirappinen. Laulussa kerrottaisiin rehellisesti, kuinka asiat oikeasti ovat. Vauhdilla etenevässä kappaleessa tarvitaan kuitenkin pieni hengähdystauko, jossa hetkeksi rauhoitutaan ja inspiroidutaan, kunnes loppuhuipennus räjäyttää pankin.

Millaisella porukalla Erassa tehdään visuaalisia sisältöjä?

Leena Majaniemi, Design Director ja design-tiimin esihenkilö, eralainen vuodesta 2022

Design-tiimimme kuuluu graafisia suunnittelijoita sekä video- ja animaatiotuottaja. Porukassamme on todella monipuolista osaamista melkein kaikilta visuaalisen kerronnan osa-alueilta. Meiltä syntyvät niin brändi-ilmeet, kuvitukset, verkkosivut, animaatiot, videot kuin printtituotteetkin.

Design Directorina organisoin tiimin töitä, teen asiakastyötä ja olen mukana Eran omassa markkinointiryhmässä. Tähtäämme jatkuvaan oman ja tiimin osaamisen kehittämiseen sekä tiedon aktiiviseen jakamiseen.