Era ja Kolster somejako-1

Brändi ja suojaus kerralla kuntoon – Kolsterin ja Eran kilpailussa testataan uniikkia yhteistyömallia

Innovaatioita ei Suomesta puutu, mutta niiden brändäämisen ja suojaamisen kanssa onkin tutkitusti jo enemmän tekemistä. IPR-yritys Kolster ja sisältö- ja viestintätoimisto Era Content järjestävät kilpailun, jonka voittajalle ne tarjoavat asiantuntijoidensa ilmaista brändi- ja IPR-työtä. Uniikin kokonaisuuden ideana on madaltaa suomalaisyritysten kynnystä panostaa liiketoimintansa ytimen kiteyttämiseen ja vahvaan suojaan.

Kolster on tehnyt yrityspäättäjien näkemyksiä kartoittavan Kansallisen IPR -tutkimuksen useana vuonna peräkkäin ja viestinyt siitä yhdessä Era Contentin kanssa. Kun päättäjien mielipiteitä kysyttiin vuonna 2020*, vain 18 prosenttia heistä sanoi, että suomalaiset osaavat brändätä ja markkinoida innovaatioitaan. Samaan aikaan 62 prosenttia vastaajista kuitenkin katsoi, että kansainvälistyvä kilpailu korostaa brändin merkitystä erottavana tekijänä.

Viimeksi yrityspäättäjien näkemyksiä selvitettiin viime vuonna. Tänä vuonna Kolster ei toista tutkimustaan, vaan sen sijaan tempaisee yhdessä Era Contentin kanssa suomalaisyritysten konkreettisen brändi- ja IPR-osaamisen parantamiseksi. Kaksikko järjestää kilpailun, jonka voittajalle se tarjoaa ilmaista brändi- ja IPR-työtä jopa 15 000 euron arvosta. Kaikki kilpailun osallistujat saavat Eran ja Kolsterin asiantuntijoilta sparrausta brändin rakentamisen ja suojaamisen tueksi.

”IPR-tutkimuksella olemme herätelleet keskustelua Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn tilasta ja kannustaneet yrityksiä panostamaan innovaatioidensa suojaamiseen sekä markkinointiin. Tilanne ei luonnollisestikaan muutu hetkessä. Kilpailulla haluamme osaltamme tukea suomalaista kasvuyrityskenttää konkreettisella tavalla. Yhä useammat yritykset kyllä tunnistavat brändin ja IPR:n tärkeiksi kilpailutekijöiksi, mutta liian usein niiden omat resurssit eivät veny viemään niihin liittyviä projekteja loppuun”, Kolsterin myynti- ja markkinointijohtaja Juhana Hietala sanoo.

Kilpailun osallistujille on tarjolla arvokasta asiantuntija-apua. Era on tehnyt tai päivittänyt brändin kymmenille asiakkailleen. Kolster puolestaan on suojannut yli 140-vuotisen historiansa aikana tuhansien asiakkaidensa aineetonta omaisuutta. Kilpailuun voi ilmoittaa mukaan niin yrityksen, tuotteen kuin palvelunkin, jolla on tarvetta suojatulle brändille.

”Tähän asti olemme tarjonneet Kolsterin kanssa suomalaisyrityksille menestymisen eväitä eri keinoin. Nyt yhdistämme ydinosaamisemme paketiksi, jossa brändin tekeminen ja suojaaminen ovat yksi kokonaisuus. Tämä on aivan uudenlainen lähestymistapa ja yhteistyökuvio. Uskon, että voimme merkittävästi madaltaa erityisesti aloittelevien ja kiivaassa kasvuvaiheessa olevien yritysten kynnystä hankkia itselleen ammattimaisesti tehty ja suojattu brändi”, Era Contentin toimitusjohtaja Eero Anhava sanoo.

Kilpailuun voi ilmoittautua 15.8. asti. Voittaja valitaan syyskuussa, ja projekti tehdään vuoden loppuun mennessä.

* Taloustutkimus toteutti IPR-tutkimuksen Kolsterin tilauksesta. Tutkimukseen vastanneista 201 yrityspäättäjästä 101 oli toimitusjohtajia. Vastaajista runsas puolet edusti yrityksiä, joiden liikevaihto on yli 20 miljoonaa euroa.